Zbiorcza informacja o wykonaniu zadań konkursowych.pdf
SPRAWOZDANIE
„Aktywna
szkoła – aktywny uczeń” punkt 7 projektu. Wykonawca – Szkoła Podstawowa nr 9
im. Jana Pawła II w Ełku
Realizacja
punktu 7 projektu pt. „Aktywna szkoła- aktywny uczeń” tj. zorganizowanie we wszystkich klasach cyklicznych zajęć wychowania
fizycznego prowadzonych przez uczniów pod kierunkiem nauczycieli w-f. Mój
zestaw ćwiczeń poprawiający kondycję oraz nauczanie innych ich właściwego
stosowania.
Liczba przeprowadzonych zajęć – 11
Liczba uczestników - ok. 220 uczniów
Opis
i ocena realizacji zadania
Powyższe zadanie realizowaliśmy od
września do grudnia 2014 r. według planu szkolnego na lekcjach wychowania
fizycznego Będziemy kontynuować w następnych miesiącach, cyklicznie raz w
miesiącu w klasach 4-6 oraz w klasach 2-3 co drugi tydzień. Chętny uczeń lub
wyznaczone dzieci przez nauczyciela, po wcześniejszych konsultacjach ucznia i
nauczyciela, bardzo pomysłowo i solidnie przygotowywali się i poprowadzili ćwiczenia
kształtujące mm RR, NN i T podczas tzw. „rozgrzewki”, prowadzili gry i zabawy–różnego rodzaju
odmiany „Berka”, potrafili przeprowadzić fragmenty lekcji w różnej formie tzn.
z gimnastyki, tańców i ćwiczeń ogólnorozwojowych przygotowujących do uprawiania
sportów walki np. karate itp. Wysoko należy ocenić przygotowanie merytoryczne ,
znajomość sportu, wiadomości z kultury fizycznej uczniów klas 4-6 dlatego poprowadzenie
przez nich ćwiczeń na lekcji nie sprawiało większych problemów. W grupie
wiekowej klas 2-3 uczniowie prowadzili proste ćwiczenia gimnastyczne pod
kierunkiem nauczycieli wychowawców, którzy prowadzą również lekcje w-f.
Klasy pierwsze na razie nie były objęte projektem. Planujemy zachęcić do udziału od II półrocza/, gdyż
wdrażają się w system edukacji i wiedza na temat kultury fizycznej, wychowania
fizycznego jest niewielka.
Wnioski:
Dzięki tym działaniom uważamy ,iż
poprawiła się kondycja naszych uczniów oraz zwiększyła się ich świadomość
dotycząca znaczenia uprawiania sportu,
aktywnego ćwiczenia na lekcjach w-f na rozwój i prawidłowe funkcjonowanie
naszego organizmu. Dostarczone wiadomości umożliwią dzieciom samodzielne poprowadzenie
prostych ćwiczeń w czasie wolnym od zajęć szkolnych, na podwórku, w okresie
ferii i wakacji itp.
Realizacja powyższego zadania została
udokumentowana za pomocą zdjęć, które wykonaliśmy dla kilku grup ćwiczących.
Ełk
, 18.12.2014 r.
Opracowali: Stanisław Malinowski i Stanisław Masłowski
Aktywna Szkoła – Aktywny Uczeń
Sprawozdanie z realizacji zadania 5.
– Przeprowadzenie, w klasach IV-VI naszej
szkoły konkursu plastycznego na temat „Bezpieczna szkoła”.
Liczba uczniów w
klasach IV-VI – 139
Liczba klas – 7
Liczba uczestników biorących
udział w konkursie – 39
Realizując zadanie nr 5 Ogólnopolskiego Konkursu „Aktywna Szkoła –
Aktywny Uczeń”, na koniec listopada panie Joanna Kalisz i Anna Nartowicz odpowiedzialne
za to działanie opracowały regulamin konkursu plastycznego o tematyce „Bezpieczna
szkoła”. Pod kierunkiem nauczycieli plastyki uczniowie wykonali prace dowolną
techniką w formacie A4 na w/w temat dniach 15 – 30 listopada. Uczniowie zostali
wcześniej zapoznani z tematyką i
regulaminem konkursu, w związku z tym mieli możliwość przemyśleć wykonanie
prac.
Wykonane
prace były na wysokim poziomie. Uczniowie zastosowali różne techniki
plastyczne., widać było ogromne zaangażowanie uczniów i wkład pracy, poświęcony
czas.
Po
zakończeniu konkursu prace oceniło jury w składzie: p. Anna Chmielecka, Joanna
Kalisz i Anna Nartowicz. Panie brały pod uwagę zgodność z tematem, estetykę i
kreatywność plastyczną. 3 wyróżniające się prace dołączono do sprawozdania.
Podsumowując
wyniki przeprowadzonego konkursu stwierdzamy, że uczniowie SP 9 w Ełku wiedzą,
jak powinna wyglądać bezpieczna szkoła. Zdają sobie sprawę z zagrożeń i mają świadomość jak im
przeciwdziałać i je eliminować. Mamy nadzieję, że dzięki realizacji w/w
konkursu, nasi uczniowie będą stosowali zasady bezpieczeństwa na co dzień.
Załącznik 1 – wyróżnione prace
plastyczne klas IV – VI.
Załącznik 1



Sprawozdanie z realizacji zadania nr 10
Zorganizowanie spotkania z rodzicami uczniów szkoły na temat wpływu
siedzącego trybu życia na zdrowie i kondycję dziecka – temat niedostosowania
społecznego dziecka, izolacja w grupie, agresja - Szkoła Podstawowa nr 9 im. Jana Pawła II w
Ełku
Wykonanie:
Powyższe zadanie
realizowane było w formie zorganizowania dwóch spotkań skierowanych do rodziców
uczniów naszej szkoły.
W dniu 16
grudnia 2014 roku odbyło się szkolenie skierowane do wszystkich rodziców
uczniów klas 0-6, które poprowadziła pani pedagog dr Joanna Szkatuła.
Natomiast 22
stycznia dla chętnych rodziców przeprowadziła warsztaty.
Tematem
prelekcji i warsztatów było zagadnienie niedostosowania społecznego dziecka -
jego objawów takich jak agresja, cyberprzemoc,
obniżenie nastroju i depresja, izolacja w grupie itp.. Ukazane zostały
uwarunkowania ze szczególnym uwzględnieniem determinantów rodzinnych.

Prowadząca
spotkanie mówiła, że nadmierne korzystanie z komputera i Internetu ma znaczący
wpływ na funkcjonowanie uczniów w sferze fizycznej, psychicznej,
interpersonalnej, społecznej, rodzinnej i ekonomicznej. Wpływ siedzącego trybu
życia oraz długie korzystanie ze środków multimedialnych często prowadzi do
uszkodzeń wzroku, bolesnych skurczów mięsni, skrzywień
kręgosłupa oraz zespołu kanału nadgarstkowego. Prowadzi także do zaniku
komunikacji niewerbalnej, gwałtownej zmiany zachowań,
zaniedbywania obowiązków szkolnych i rodzinnych, wzmaga zachowania agresywne.

Szczególną uwagę
zwróciła na umiejętny nadzór rodziców nad programami zainstalowanymi w
komputerach ich dzieci, czas korzystania i zawartość treściową komunikatorów.
Przedstawiła także różne zagrożenia – w tym cyberprzemoc.

W swoich
wystąpieniach przedstawiła rodzicom wybrane wyniki badań, które przeprowadzono
w szkole wśród uczniów – dotyczące zjawiska agresji i przemocy, cyberprzemocy, sposobów korzystania z Internetu, sposobów
spędzania czasu wolnego itp.
Zainteresowanie
obecnych było bardzo duże. Świadczą o tym zarówno aktywność rodziców podczas warsztatów, jak też zadawane przez
nich pytania do prowadzącej. Niektórzy uczestniczy spotkań prosili o
indywidualne konsultacje i ewentualną pomoc w skontaktowaniu się ze
specjalistami.
Dzięki tym działaniom uważam, iż zwiększyła się świadomość opiekunów i
rodziców dotycząca wpływu siedzącego trybu życia na zdrowie i kondycję dziecka,
niedostosowania społecznego dziecka, izolacji w grupie oraz agresji.

Sprawozdanie
W
ramach programu AKTYWNA SZKOŁA - AKTYWNY UCZEŃ w dniach
17-21 listopada oraz 28.11.2014 r. i 4.12.2014 r. w Szkole Podstawowej nr 9 im.
Jana Pawła II w Ełku zrealizowałyśmy zadanie 4. na temat Wpływ osiągnięć technicznych XXI wieku wpływających negatywnie na
rozwój i kondycję zdrowotną dzieci i młodzieży
Wykonanie:
Liczba przeprowadzonych
pogadanek:
Klasy I-III - 7
Klasy IV-VI - 7
Liczba uczestników: 276
Wnioski,
ocena zadania, uwagi:
W
dniach 17-21 listopada 2014 r. w klasach I-III wychowawczynie przeprowadziły
pogadanki
w oparciu o scenariusz pt. Świat techniki
- dobre i złe strony przygotowany
przez nauczycielki Szkoły Podstawowej nr 9 w Ełku panie Ewę Grabowską i Ewę
Przekop.
Celem zajęć było
zachęcenie do podjęcia refleksji nad rozsądnym korzystaniem
z osiągnięć techniki i zapoznanie z negatywnym wpływem urządzeń technicznych na
zdrowie i rozwój psychofizyczny dzieci. Zajęcia urozmaiciły ćwiczenia
praktyczne w oparciu o karty pracy. Zakończyły się wykonaniem prac plastycznych
na temat dobrych i złych stron wynalazków technicznych oraz sposobów aktywnego
spędzania czasu wolnego. Dzieci chętnie i aktywnie uczestniczyły w zajęciach.
Wykazały się dużą kreatywnością i pomysłowością. Niektóre wykonały też projekty
przyjaznych robotów ułatwiających życie ludziom. Zajęcia uświadomiły uczniom,
że wynalazki oprócz dobrych stron mają
też negatywne. Omówiono wady korzystania z tych wynalazków, t.j.
brak czasu dla rodziny, kolegów,
na naukę, bóle głowy, oczu, kręgosłupa, ręki, wady wzroku, wady postawy, uzależnienie
(np. od gier komputerowych), agresja, skłonność do przemocy (bajki i gry
komputerowe nieodpowiednie do wieku dziecka), hamowanie rozwoju wyobraźni,
osamotnienie, zamykanie się we własnym, nierzeczywistym świecie.
Scenariusz zajęć i
najciekawsze prace w załączniku 1.
Natomiast
z uczniami klas IV-VI spotkała się pani Teresa Garlicka, pracownik Powiatowego
Centrum pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w Ełku. Spotkania odbyły się w
dniach 28.11.2014 r.
i 4.12.2014 r. Tematem zajęć było bezpieczeństwo w Internecie oraz wpływ
nowoczesnych technologii na zdrowie psychiczne i fizyczne dzieci. Zdjęcie z
przykładowych zajęć w załączniku 2.
Uczniowie
w klasach IV-VI zapoznali się z następującymi zagrożeniami: kontakt
z niebezpiecznymi treściami w Internecie, niebezpieczne kontakty z
nieznajomymi, zaburzony rozwój więzi emocjonalnych, zjawisko cyberprzemocy, piractwo w sieci, uzależnienie od Internetu,
upublicznianie cudzych danych, wady postawy, wzroku, bóle głowy, kręgosłupa.
Zajęcia uatrakcyjniły ćwiczenia indywidualne i grupowe oraz pokazy krótkich
filmów w formie kreskówek prezentujących różne sytuacje, np. nagrywanie
telefonem komórkowym, publikowanie ośmieszających filmów, ściąganie pracy
domowej z Internetu. Zajęcia uświadomiły dzieciom ryzyko korzystania z
Internetu bez ograniczeń i kontroli dorosłych. Uczniowie dzięki ciekawym
ćwiczeniom i formom pracy nauczyli się efektywnego korzystania z sieci i wyboru
właściwych sposobów postępowania w obliczu zagrożeń.
Na koniec dowiedzieli się, u kogo mogą szukać pomocy, np. u rodziców,
nauczycieli, starszego rodzeństwa, policji, administratora sieci, konsultanta
Helpline.org.pl. Uczniowie z zaangażowaniem uczestniczyli w zajęciach. Brali
udział w dyskusji. Samodzielnie potrafili sformułować odpowiednie wnioski.
Odpowiedzialne
za realizację zadania: panie Ewa Przekop i Ewa Grabowska
Załącznik
1.
Scenariusz zajęć lekcyjnych do przeprowadzenia w
klasach I - III
Temat: Świat techniki – „dobre i złe strony”.
Cele
ogólne lekcji:
-
Ukazanie
znaczenia osiągnięć techniki w dzisiejszym świecie oraz zagrożeń wynikających
z ich przeceniania.
-
nauka
rozsądnego korzystania ze środków techniki,
-
zachęcenie
do podjęcia refleksji nad rozsądnym korzystaniem z osiągnięć techniki,
-
uświadomienie
jaką wartość w naszym życiu mają wynalazki ludzkości,
-
pobudzanie
twórczej aktywności dziecka.
Cele
operacyjne lekcji:
Wiadomości
– uczeń:
-
potrafi wyjaśnić, co
to jest wynalazek,
-
potrafi
wymienić urządzenia ze świata techniki,
-
zna wartość
osiągnięć techniki dla ludzkości,
-
wymienia zagrożenia, jakie niesie za sobą nadmierne korzystanie z
urządzeń technicznych,
-
wie, że nie
należy nadużywać urządzeń ze świata techniki.
Umiejętności
– uczeń:
-
potrafi
określić wpływ urządzeń technicznych na własne życie,
-
umie
podać przykłady spędzania czasu wolnego,
-
wykonuje
pracę plastyczną.
Postawy
- uczeń:
-
potrafi zauważyć w różnych przejawach życia codziennego wpływ
urządzeń technicznych,
-
podaje przykłady przemawiające za ich pozytywnym i negatywnym
wpływem ,
-
wyraża swoje opinie na temat ulubionych urządzeń.
Metody pracy : lektura tekstu, pogadanka, praca plastyczna.
Formy: zbiorowa, grupowa, indywidualna
Środki dydaktyczne: opowiadanie A. Pawłowskiej pt. „Tak zwane
dobrodziejstwa techniki.”, karta pracy, szary papier, flamastry, kredki, blok
rysunkowy, taśma bezbarwna.
Przebieg zajęć:
1. Zaproszenie dzieci na wykładzinę. Przedstawienie tematu zajęć.
2. Co to jest wynalazek? – burza mózgów. Przykładowe odpowiedzi: Wynalazek
- coś, co wynaleziono, wymyślono, by ułatwić ludziom życie. Dzieci podają
przykłady - telefon, telewizor, samochód, komputer.
3. Zapoznanie dzieci z opowiadaniem A. Pawłowskiej pt. „Tak zwane
dobrodziejstwa techniki.” Można skrócić opowiadanie, przytaczając najważniejsze
treści.
4. Omówienie opowiadania:
• Co przydarzyło się Marusi?
• Jakich urządzeń codziennego użytku brakowało we śnie Marusi?
• O jakich wynalazkach - dobrodziejstwach techniki słyszeliśmy w
opowiadaniu?
• Po co ludzie wymyślili te wszystkie urządzenia?
• Do jakich wniosków doszła Marusia i co postanowiła?
5. Rozdanie dzieciom kart pracy i poproszenie ich o zaznaczenie tych
urządzeń, przy których w ciągu dnia spędzają najwięcej czasu.
Następnie dzieci odpowiadają, ile czasu w ciągu dnia poświęcają np. na
oglądanie telewizji, granie na komputerze.
6. Zachęcenie dzieci do podjęcia postanowienia, dotyczącego ograniczenia
korzystania
z cudów techniki, takich jak: telefon komórkowy, komputer,
PSP, telewizor, itp. – podkreślenie znaczenia tych urządzeń oraz zachęcenie do
rozważnego używania ich.
7. Uświadomienie dzieciom, że wynalazki oprócz dobrych stron mają też
negatywne. Omówienie wad korzystania z tych wynalazków. Można zapisać je na
tablicy:
·
brak czasu
dla rodziny, kolegów, na naukę,
·
bóle głowy,
oczu, kręgosłupa, ręki,
·
wady wzroku,
wady postawy,
·
uzależnienie
(np. od gier komputerowych),
·
agresja,
skłonność do przemocy (bajki i gry komputerowe nieodpowiednie do wieku
dziecka),
·
hamowanie
rozwoju wyobraźni,
·
osamotnienie,
zamykanie się we własnym, nierzeczywistym świecie.
9. Na zakończenie uczniowie na kartkach rysują lub wypisują (w starszych
klasach) pomysły na inne (aktywne) sposoby spędzania czasu wolnego. Po
wykonaniu prac nauczyciel przykleja je na szarym papierze w narysowanym
wcześniej konturze dziecka.
Czas trwania zajęć: 1 lub 2 godziny lekcyjne - w zależności od potrzeb i
tempa pracy klasy.
Anna Pawłowska, „Tak zwane dobrodziejstwa techniki.”
Witajcie! Mam na imię Marusia i
chciałabym Wam opowiedzieć o tym, jakiego odkrycia dokonałam
po wczorajszej lekcji z panią Zosią. Opowiadała ona mojej klasie, że kiedyś
ludzie nie mieli w życiu tak dobrze jak my mamy teraz. Miała na myśli to, że
nie korzystali z komputera i internetu, drukarki, ksera, telefonu (tym bardziej
komórkowego!), telewizora, odtwarzacza DVD, PSP, magnetofonów, płyt,
mikrofonów, mp3, pralek, żelazka, odkurzacza, mikrofalówki, piekarnika,
lodówki, zamrażalnika, zmywarki, miksera, czajnika elektrycznego..., a nawet
samochodów i innych dobrodziejstw techniki– jak to pani Zosia ujęła.
Wyobrażacie sobie moje zdziwienie? (...) Kiedy po lekcjach wracałam do domu,
nie zauważyłam nic szczególnego. Tak zwane dobrodziejstwa techniki są wszędzie
i po co się nad tym zastanawiać. Zjadłam obiad, (...) pooglądałam telewizję,
pograłam na komputerze i poszłam spać. Kiedy się obudziłam, od
razu chciałam popędzić przed telewizor,
aby włączyć mój ulubiony poranny program dla dzieci pt. „Zwierzęta domowe”.
Jednak telewizora w pokoju nie było, a co więcej nie było nawet pokoju.
Rozejrzałam się po naszym „domu” i przeraziłam się, bo nie wiedziałam, gdzie
jestem. To nie był nasz dom, tylko jakaś duża glinianka. Mama była na
zewnątrz... przy ognisku! Poprosiła mnie, żebym pomogła przygotować jej
śniadanie - miałam ubijać
na kamieniu pokrzywę do jajecznicy. Nie było deski ani noża do krojenia. Ale to
był dopiero początek przygód. Po śniadaniu robiłam z mamą pranie. Poszłyśmy nad
rzekę z dużymi tarkami – nie było proszku, nie było pralki. Musiałam wszystkie rzeczy trzeć na tarkach – tak to
wyglądało. A kiedy nadszedł czas na obiad, tata
z głębokiego dołu wykopanego w ziemi wyciągnął mięso, które upiekliśmy na
ogniu. Nie mogłam się temu wszystkiemu nadziwić i w dalszym ciągu nie
wiedziałam, co się dzieje. Od razu po posiłku tata wyruszył
w podróż, do naszej rodziny, aby zaprosić ich na przyszły tydzień do nas. Hmmm... tylko dlaczego nie zadzwonił??? A przynajmniej,
dlaczego nie pojechał tam samochodem??? Przecież musiał iść godzinę w jedną
stronę. To zupełnie nie miało sensu! Ja w tym czasie chciałam pooglądać telewizję lub pograć na komputerze, ale nie mogłam tego
zrobić – pewnie domyślacie się już dlaczego – oczywiście nie było telewizora,
ani komputera, ani nawet prądu. (...) Wyszłam na spacer,
aby to wszystko przemyśleć. Szybko spostrzegłam coś, czego nigdy wcześniej nie
zauważałam: błękitne niebo, zielone drzewa, kolorowe kwiaty, śpiewające ptaki –
to wszystko było cudowne!!! Zrobiło mi się smutno, gdyż do tej pory największą
przyjemność sprawiał mi widok telewizora lub komputera, a nie znałam piękna
przyrody. Czułam się tak, jakbym coś w życiu straciła,
a jednocześnie cieszyłam się, że to odnalazłam. Z radością wróciłam do domu.
Wkrótce zapadł zmrok
i siedzieliśmy w gliniance przy pochodniach, rodzice miło ze sobą rozmawiali, a
ja... mogłam pooglądać przed snem tylko gwiazdy. (...). Pomyślałam, że to był
bardzo przyjemny dzień i nawet nie brakowało mi już komputera ani telewizora.
Wtedy spokojnie zasnęłam. A kiedy się obudziłam, pobiegłam do mamy, aby znów
pomóc jej w przygotowaniu śniadania. Przypomniałam sobie o wszystkim, co
widziałam poprzedniego dnia...
w moim śnie. (...) Ucieszyłam się, że żyję w tych czasach, kiedy wymyślonych
jest już tak wiele urządzeń ułatwiających codzienne życie. Jednak pamiętając o
tym, co mi się śniło, pomyślałam, że nie
można z tego wszystkiego korzystać w nadmiarze. Postanowiłam ograniczyć
oglądanie telewizji i granie na komputerze, a w zamian za to czytać więcej
książek. Zaczęłam też chodzić na długie spacery do parku, uprawiać ogródek,
a wieczorami obserwować gwiazdy. I wiecie co?... bardzo dobrze, że mi się
przyśniło inne życie...
 
Karta
pracy


Zdjęcia
prac plastycznych uczniów w klasach I - III
Załącznik
2.
Zdjęcie z zajęć na
temat bezpieczeństwa w Internecie przeprowadzonych w jednej z klas starszych


Sprawozdanie z realizacji zadań w ramach
konkursu
„Aktywna Szkoła – Aktywny Uczeń”
Zadanie 2:
Przeprowadzenie sondażu, z dostosowaniem
do grup wiekowych
pn. „Jak dbać o swoją kondycję fizyczną, jak żyć i odżywiać
się zdrowo?”
Dnia 13
listopada 2014 roku w Szkole Podstawowej nr 9 im. Jana Pawła II w Ełku, wśród
uczniów klas 0 – 6 przeprowadzono sondaż w formie następujących badań: ankiety
(zał. 1), wywiadu (zał. 2) i prac plastycznych (zał. 3).
Udział
w badaniach wzięło:
- 120 uczniów z klas 0 – 3;
- 118 uczniów z klas 4 – 6.
Zadaniem klas
młodszych (klasy 0 – 2) było przygotowanie prac plastycznych nt. „Jak dbać
o swoją kondycję fizyczną, jak żyć i
odżywiać się zdrowo?” w których ujmą jak najtrafniej temat; klasy 3 – 4
wypełniły ankietę, zaś uczniowie z klas 5 – 6 udzieliły wywiadu.
Celem naszych
badań było uświadomienie uczniom wagi zdrowego odżywiania
i troski o kondycję fizyczną oraz zdiagnozowanie poziomu wiedzy uczniów dotyczącego zdrowego
stylu życia.
Wyniki
przeprowadzonych działań pozwoliły na wykazanie problemów związanych
z tym tematem.
Wnioski przedstawiają się następująco:
- ponad 70%
badanych zna i rozumie zasady zdrowego stylu życia,
- uczniowie
klas 0 – 2 wiedzą jak aktywnie spędzać wolny czas i zdrowo się odżywiać, potrafią
przedstawić to w formie ciekawych prac plastycznych,
- 20% naszych
uczniów nie wysypia się,
- 40% naszych
wychowanków spędza swój wolny czas uprawiając sport, zaś 8% nie uprawia go
wcale,
- 17% badanych
udzieliło odpowiedzi, że najchętniej spędza swój wolny czas przy komputerze lub
telewizorze,
- ponad 70%
ankietowanych uprawia sport w celu poprawy kondycji fizycznej lub
w trosce o zdrowie,
- w 80%
przypadków uczniowie chcieliby poprawić swój styl życia, zmienić odżywianie lub
zwiększyć swoją kondycję fizyczną,
- w 40 %
dzieci zdeklarowały częste spożywanie słodyczy.
Na podstawie wyników badań stwierdzamy:
- dla naszych
uczniów najważniejsze w zdrowym stylu życia jest zdrowe i regularne odżywianie, aktywność fizyczna i
odpowiednia ilość snu,
- uczniowie
dostrzegają znaczenie zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej,
- badani
chcieliby zmienić w swoim życiu przede wszystkim styl swojego funkcjonowania na
zdrowszy, dostosować ilość snu do indywidualnych potrzeb i zająć się swoją
kondycją fizyczną.
Po przeprowadzonych
działaniach możemy stwierdzić, iż nasi uczniowie posiadają odpowiednią wiedzę o
zdrowym odżywianiu i o znaczeniu kondycji fizycznej, umieją tę wiedzę
zastosować w swoim życiu, dostrzegają braki w tym zakresie.
Odpowiedzialni
za wykonanie zadania:
Agnieszka Karanowska
Ewa Gronek
Załącznik nr 1
Ankieta do uczniów
nt. „Jak dbać o swoją kondycję fizyczną,
jak żyć i odżywiać się zdrowo?”
Ankieta jest anonimowa. Proszę o
zaznaczenie poprawnych odpowiedzi. Dziękuję za szczerą odpowiedź.
1. Jestem:
a) dziewczyną b) chłopcem
2. Chodzę do klasy:
a) czwartej b) piątej c) szóstej
3. Jak często uprawiasz sport? (nie wliczając w to zajęć wychowania fizycznego)
Możesz udzielić
jednej odpowiedzi.
a) codziennie b) kilka razy w
tygodniu c) raz w tygodniu
d) raz w miesiącu e) nie uprawiam sportu
4. W jakim celu uprawiasz sport?
Możesz udzielić wielu
odpowiedzi.
a) dla rozładowania energii b) dla rozrywki c) dla lepszego wyglądu
d) dla lepszej kondycji e) dla zdrowia f) dla lepszego samopoczucia
g) inne (jakie?) …………………………………………………………………..
5. W jaki sposób najchętniej spędzasz czas wolny?
Możesz udzielić wielu
odpowiedzi.
a) spotkania z
przyjaciółmi b) spacery c) uprawianie sportu ( rower, bieganie,
piłka)
d) przy komputerze e) słuchanie muzyki f) oglądanie telewizji
g) czytanie książek h) spanie, leżenie
i) inne (jakie?) …………………………………………………………………..
6. Co według Ciebie jest najważniejsze w zdrowym stylu
życia?
Możesz udzielić wielu
odpowiedzi.
a) zdrowe i regularne odżywianie
b) aktywność fizyczna
c) odpowiednia ilość snu
d) inne (jakie?) ………………………………………………………………….
7. Jak odżywiać się zdrowo?
…………………………………………………………………………………………………
8. Jak dbać o swoją kondycję fizyczną?
…………………………………………………………………………………………………
9. Co chciałbyś/chciałabyś zmienić w swoim życiu, aby było
ono bardziej zdrowe?
…………………………………………………………………………………………………
Załącznik nr 2
Wywiad z
uczniem
nt. „Jak
dbać o swoją kondycję fizyczną, jak żyć i odżywiać się zdrowo?”
1. Jestem:
………………………………………………………………………………………………
2. Chodzę do klasy:
………………………………………………………………………………………………
3. Jak często uprawiasz sport? (nie wliczając w to zajęć wychowania fizycznego)
………………………………………………………………………………………………….
4. W jakim celu uprawiasz sport?
………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………....
…………………………………………………………………………………………………
5. W jaki sposób najchętniej spędzasz czas wolny?
………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………
6. Co według Ciebie jest najważniejsze w zdrowym stylu
życia?
………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………….
7. Jak odżywiać się zdrowo?
………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………
8. Jak dbasz o swoją kondycję fizyczną?
………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………
9. Co chciałbyś/chciałabyś zmienić w swoim życiu, aby było ono
bardziej zdrowe?
………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
Załącznik nr 3
Prace plastyczne pt. „Jak dbać o swoją
kondycję fizyczną, jak żyć i odżywiać się zdrowo?”
CELE:
- spopularyzowanie wśród
uczniów podstawowych zasad zdrowego trybu życia;
-
ukazanie przez dzieci działań mających na celu propagowanie kondycji fizycznej
i zdrowego odżywiania;
-
aktywizowanie uczniów na płaszczyźnie plastycznej.
Zasady:
1.
Zadanie skierowane
jest do wszystkich uczniów klas 0 - 2.
2. Zadaniem
uczniów jest wykonanie plakatu, pracy plastycznej, komiksu pod hasłem „Jak dbać
o swoją kondycję fizyczną, jak żyć i odżywiać się zdrowo?”, w którym autor
pracy przedstawi sposoby i zasady zdrowego trybu życia.
3.
Działanie
ma charakter indywidualny (prace zespołowe nie będą przyjmowane).
4.
Prace w
formacie A-3 lub A-4 można wykonać dowolną techniką.
Organizator
Agnieszka Karanowska
Ewa Gronek

"Aktywna szkoła – Aktywny uczeń" – sprawozdanie
zadanie 9
Przeprowadzenie jednodniowych zajęć ruchowych we wszystkich
klasach, np. „Dzień ruchu w szkole” wraz z przeprowadzeniem ogólnoszkolnego
testu wydolności / sprawności fizycznej – wyłonienie zwycięzcy oraz omówienie
wyników testu przez nauczycieli WF.
Wykonanie:
W październiku 2014r w ramach „Dnia sportu”, uczniowie Szkoły
Podstawowej nr 9 im. Jana Pawła II wzięli udział w ogólnoszkolnym teście
Coopera. . Do testu przystąpiło 173 uczniów z klas 1-6. Próby przeprowadzone
zostały w 17 grupach. Dzieci mogły sprawdzić jaki jest poziom wydolności ich
organizmu. Zadaniem uczestników było przebiegnięcie jak najdłuższego dystansu w
ciągu 12 minut. Jeśli nie wystarczało sił, zawodnicy mogli maszerować przez
część dystansu. Próby wydolności odbyły się na trawiastym boisku szkolnym, z
wyraźnie oznaczonymi odległościami co 20m.
Zwycięzcami testu zostali:
-
Bartosz Kalicki z kl. 5c – 2540m
-
Wiktoria Turżonek z
kl.5c – 2180m.
w kategorii klas młodszych:
-
Bartosz Kamiński i Mateusz Gałkowski z kl. 2a –
1870m
-
Wiktoria Skorupska z kl. 2b – 1800m.
Analiza i ocena wyników:
Pokonany przez biegaczy dystans uznany został za miarę ich
kondycji. Do oceny wydolności posłużyły specjalne tabele z pięciostopniową
skalą wyników, tzn: bardzo dobrze, dobrze, średnio,
źle, bardzo źle.
1)
Stan
kondycji naszych uczniów kształtuje się na poziomie średnim. Taki bowiem wynik
w teście osiągnęło 50% uczniów. Jednakże 30% biegaczy uzyskało złe wyniki w
próbie wytrzymałości.
2)
Uczniowie
klas młodszych wypadli średnio zarówno wśród chłopców, jak i dziewcząt.
3)
Słabszą
wydolnością organizmu wykazują się uczniowie klas starszych – IV-VI. W tej
grupie wiekowej ok. 7% uczniów uzyskało bardzo złe wyniki. Największy odsetek
(33,33%) stanowią chłopcy z klas VI.
4)
Dziewczęta
z klas VI słabiej wypadły od swoich młodszych o rok koleżanek.
5)
W
obu grupach wiekowych znaleźli się uczniowie (11,51%), którzy uzyskali dobre
wyniki w teście.
6)
Tylko
jedna osoba pośród testowanej populacji, osiągnęła stan wydolności na poziomie
bardzo dobrym.
Wnioski:
1)
Generalnie
kondycja fizyczna uczniów Szkoły Podstawowej nr 9 im. Jana Pawła II w Ełku jest
na poziomie średnim.
2)
Im
starsze dzieci, tym ich wydolność słabnie.
3)
Dziewczęta
mają lepszą kondycję niż chłopcy.
Rekomendacje:
1)
W
szerokim zakresie na lekcjach WF stosować wszelkiego rodzaju ćwiczenia
poprawiające kondycję fizyczną uczniów.
2)
Zachęcać
starsze klasy do aktywności fizycznej poza lekcjami.
3)
Ukazywać,
szczególnie chłopcom, różnego rodzaju możliwości podnoszenia swojej wydolności
fizycznej.
4)
W
okresie wiosennym i jesiennym zwiększyć ilość zajęć lekkoatletycznych na
świeżym powietrzu.
5)
Powtórzyć
test Coopera na wiosnę i porównać wyniki. (Zdjęcia)
Opracowanie:
Dorota Markowska
Renata Basiewicz
Stanisław Malinowski 
Zadanie 8
Konwersatoria
pod hasłem: „Zaburzenia stanu zdrowia i
rozwoju związane z nieprawidłowym odżywianiem – jak rozpoznać chorobę i gdzie
szukać pomocy?
Liczba
konwersatoriów: 7 dwugodzinnych spotkań w klasach 4-6
Liczba
uczestników: 138
Opis
realizacji zadania, ocena efektów, wnioski.
W dniach 17-27 listopada 2014 r. w
klasach 4-6 zostały przeprowadzone dwugodzinne spotkania z psychologami z
Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej w Ełku. Panie Marta Czuper i Joanna Kierwiak-Staszek
opowiadały uczniom o zaburzeniach stanu zdrowia
i rozwoju, które mogą
wynikać z błędów w odżywianiu. Przedstawiły im takie problemy zdrowotne, jak
otyłość, niedobór masy ciała oraz anoreksja i bulimia, z którymi coraz częściej
borykają się dzieci i młodzież w wieku szkolnym. Panie psycholog udzieliły rad,
w jaki sposób można rozpoznać te choroby, i gdzie należy szukać pomocy.
Zajęcia
bardzo zainteresowały dzieci. Zadawały one mnóstwo pytań oraz aktywnie
uczestniczyły w zaproponowanych ćwiczeniach. W styczniu 2015 podobne spotkania
odbędą się w klasach młodszych.
(Zdjęcia) 
Aktywna Szkoła – Aktywny Uczeń
Sprawozdanie z realizacji zadania 1.
– Przeprowadzenie, we wszystkich klasach
szkoły, debaty uczniowskiej na temat „Zdrowie na talerzu w zgodzie z piramidą
żywienia”
Realizując zadanie 1. Ogólnopolskiego Konkursu „Aktywna Szkoła – Aktywny
Uczeń”, na początku listopada panie Grażyna Barcińska i Anna Lewoc odpowiedzialne
za to działanie opracowały dwie propozycje zajęć poświęconych zagadnieniom
zdrowego żywienia. Wychowawczynie wszystkich klas 0 – VI mogły przygotowane
scenariusze i
zestawy ćwiczeń dowolnie dostosować do możliwości i potrzeb swoich
uczniów. Debaty uczniowskie na temat
„Zdrowie na talerzu w zgodzie z piramidą żywienia” przeprowadzone zostały we
wszystkich klasach I – VI i obu oddziałach zerówek na godzinach wychowawczych w
dniach 24 – 28 listopada. W sumie odbyło się 16 dyskusji, w których wzięło
udział 305 uczniów. Ponieważ były wcześniej zapowiedziane, uczniowie
mieli możliwość przygotować się do nich – co uczynili bardzo rzetelnie i sumiennie.
Przeprowadzone
lekcje stały na wysokim poziomie. W czasie zajęć uczniowie brali czynny udział
w dyskusji, dzielili się swoimi spostrzeżeniami. Pod kierunkiem nauczyciela
dzieci uzupełniały piramidę żywienia oraz omawiały jej poszczególne poziomy.
Jednocześnie porównywały wskazówki w niej zawarte z nawykami żywieniowymi w
swoich domach. Uczniowie mówili też o składnikach odżywczych różnych produktów.
Wymieniając zasady racjonalnego odżywiania się, zauważyli, że wpływa na nie między
innymi dostarczanie wszystkich niezbędnych składników, odpowiednia ilość
posiłków, ich kaloryczność oraz różnorodność.
Kolejnym
etapem debaty była burza mózgów – podawanie ciekawych propozycji na zdrowe i smaczne II
śniadanie przynoszone do szkoły oraz wspólne komponowanie menu ucznia szkoły
podstawowej. Niektóre klasy (np. IV b) obejrzały też prezentację multimedialną
zatytułowaną „Zdrowe odżywianie się”.
Debaty
na temat wartości odżywczych wielu produktów często były bardzo zażarte. Dzieci
zauważyły, że niektóre nawyki żywieniowe mają negatywny wpływ na zdrowie
człowieka. Większość dyskutujących zwróciła też uwagę, że wiedza teoretyczna
(która u naszych wychowanków jest duża) czasami mija
się z praktyką, gdyż niektórzy młodzi ludzie wybierają na przekąskę smaczne ale
niekoniecznie zdrowe chrupki, chipsy, słodkie bułeczki i napoje gazowane, a
obowiązkowym punktem każdej udanej wycieczki musi być lokal z fast foodami.
Po
zakończeniu debaty wszyscy uczniowie sprawdzili swoją wiedzę na temat zdrowego
odżywiania się, biorąc udział w konkursach zaproponowanych przez nauczycielki
odpowiedzialne za wykonania zadania 1. Uczniowie klas 0 – II przystąpili do
konkursu plastycznego. Najmłodsi (oddziały przedszkolne oraz pierwszoklasiści)
rysowali zdrowe śniadanie, obiad lub kolację (do wyboru jeden posiłek).
Drugoklasiści przygotowali pracę, w której pokazali zdrowe
śniadanie, obiad i kolację (na jednej kartce formatu A3 wszystkie posiłki).
Natomiast uczniowie z klas III, IV, V i VI wykazywali się swoją wiedzą,
rozwiązując test. Panie G. Barcińska i A. Lewoc z każdej klasy wybrały po 3
wyróżniające się prace, które zostały dołączone do sprawozdania. Do jury przesłano
27 testów i 21 prac plastycznych.
Wyniki
konkursów przedstawiają się następująco:
PRACE PLASTYCZNE
klasy
zerowe:
I miejsce – Kinga Miedzianowska 0 A
II miejsce – Weronika Laskowska 0 A
III miejsce – Zuzia
Kurowska 0 A
klasy
pierwsze:
I miejsce – Martyna Bagińska kl. I B
II miejsce – Tatiana Karpienko kl. I B
Milena Rynkiewicz kl. I A
III miejsce – Alicja Cimochowska kl. I C
klasy
drugie:
I miejsce – Emilia Piekarska kl. II B
II miejsce – Antonina Grądzka kl. II B
III
miejsce – Aleksandra Borkowska kl. II B
Anna Zawadzka kl. II B
Magdalena Wasilewska kl. II
B
TEST WIEDZY
klasy
trzecie:
I miejsce – Wiktoria Archacka kl. III B – 59,5 p.
II miejsce – Natalia Gawronik kl. III B – 59 p.
III miejsce – Natalia
Górska kl. III A – 56,5 p.
klasy czwarte:
I miejsce – Jakub Bugała kl. IV A – 24,5 p.
Samuel Chodorowski kl. IV
B – 24,5 p.
II miejsce – Krzysztof Kondracki kl. IV A – 21,5 p.
III miejsce – Julia Zakrzewska
kl. IV B – 20 p.
klasy piąte:
I miejsce – Kornelia Kiełczewska kl. V C – 22,5 p.
II
miejsce – Patrycja Grajko kl. V B – 22 p.
III miejsce – Jarosław Bakłażec kl. V C – 21,5 p.
klasy szóste:
I miejsce – Angelika Zapilaj kl. VI A – 24,5 p.
II miejsce –Aleksandra Śleszyńska kl. VI
A – 23,5 p.
III
miejsce – Klaudia Frąckiewicz kl. VI A – 23 p.
Na
podstawie debat, które odbyły się we wszystkich klasach 0 – VI, stwierdzamy, że uczniowie SP 9 w Ełku wiedzą, co w ich
diecie jest wartościowe, a co nie. Potwierdzają to również wyniki
przeprowadzonych konkursów. Dzieci umieją uzupełnić piramidę żywienia, znają
zasady racjonalnego odżywiania się, potrafią zaproponować zdrowy jadłospis. Nasi
wychowankowie, w przeważającej większości, świadomie zabierają na II śniadanie
owoce i warzywa, rezygnując z niezdrowych przekąsek.
Mamy
nadzieję, że dzięki realizacji wszystkich zadań związanych z konkursem,
pogłębiona wiedza teoretyczna naszych uczniów będzie szła na co dzień w parze z
praktyką i pozwoli im oprzeć
się pokusie sięgnięcia po paczkę chipsów lub hamburgera.
Załącznik nr 1 – prace plastyczne klas 0
– II
Załącznik nr 2 – testy wiedzy klas III –
VI
Anna Lewoc
Grażyna Barcińska

Sprawozdanie z
realizacji zadania 6
Konwersatoria nt.
„Konsumenckie ABC”,
przygotowanie gazetki
informacyjnej nt. „Czy żyjemy zdrowo?”
Gazetka
W
listopadzie 2014r. wykonana została gazetka na temat zdrowego trybu życia.
Umieszczona została obok gabinetu pielęgniarki w miejscu widocznym i ogólnie
dostępnym dla uczniów i rodziców . Znajdują się na niej informacje dotyczące
zasad żywieniowych, zestaw znaków, które informują kupujących o zwartości
konserwantów, jak również o tym, czy dany produkt jest bezpieczny dla
środowiska. Znajomość znaczenia takich symboli pomaga konsumentom w zakupie
zdrowej żywności i bezpiecznych produktów kosmetycznych oraz zabawek. Na
gazetce pojawiły się także zalecenia dotyczące higieny i codziennego ruchu na
świeżym powietrzu. Całości dopełniają zabawne owoce i warzywa wycięte z
kolorowych kartek oraz „ roześmiane” kubeczki z mlekiem. Gazetka jest
przejrzysta i radosna.
Konwersatoria
W listopadzie i grudniu odbyły się
konwersatoria w klasach I-VI na temat Konsumenckie ABC. Odbyły się one we
wszystkich klasach, łącznie 14 konwersatoriów, w których wzięło udział 125
uczniów z klas IV- VI oraz 170 z klas I- III
W
klasach I-III zajęcia były prowadzone z wykorzystaniem kolorowanek i plakatów
tematycznych sporządzonych przez nauczyciela prowadzącego.
W
klasach IV-V odbyły się konwersatoria w ramach godzin wychowawczych, natomiast
w klasach szóstych w zajęciach wziął udział Powiatowy Rzecznik Praw
Konsumenta w Ełku, pan Dariusz Cezary Dracewicz. Pan
rzecznik spotkał się również ze społecznością naszej szkoły na apelu
podsumowującym cała akcję związaną z prawami konsumentów.
Wnioski
Dzięki konwersatoriom
oraz spotkaniu z panem rzecznikiem uczniowie zrozumieli jakie mają prawa jako
konsumenci, dowiedzieli się miedzy innymi z jakimi sprawami można udać się do
rzecznika praw konsumenta, co to jest gwarancja i co dzięki niej możemy
uzyskać, na co zwracać uwagę przy zakupie różnych produktów oraz jak ważny jest
paragon, który poświadcza dokonanie zakupu. Wszystkie przeprowadzone zajęcia
bardzo się uczniom podobały i pomogły uświadomić sobie, że wszyscy jesteśmy
konsumentami.
Nasza gazetka na temat zdrowego stylu życia również
bardzo się wszystkim podoba . Po zapoznaniu się z informacjami znajdującymi się
na niej , każdy może odpowiedzieć sobie na pytanie : czy żyjemy zdrowo?
(Zdjęcia)
A. Chmielecka
W. Witkowska
|