SZKOLNE DNI PRZECIWDZIAŁANIA
PRZEMOCY I AGRESJI
pod
hasłem
„Jestem grzeczny i bezpieczny”
-
sprawozdanie
Jednym z priorytetów
naszej szkoły jest zapewnienie dzieciom bezpiecznych warunków
wychowania i nauki oraz uczenie młodych ludzi właściwych postaw społecznych
i moralnych, rozwiązywania konfliktów bez
użycia przemocy. Postawione sobie cele osiągamy dzięki różnorodnym działaniom.
Jednym z nich są, organizowane od
wielu lat, dni przeciwdziałania przemocy i agresji.
Hasło tegorocznej akcji, która trwała
w dniach 20 - 25 marca, brzmiało „Jestem grzeczny i bezpieczny”, a jej
najważniejsze cele to:
·
wzrost poczucia bezpieczeństwa uczniów w
szkole;
·
wzrost wiedzy
na temat bezpieczeństwa w domu i na podwórku;
·
zachęcanie do pokojowego rozwiązywania
konfliktów;
·
promowanie życzliwości, przyjaźni,
koleżeństwa;
·
kształcenie umiejętności rozpoznawania
niewłaściwych zachowań zagrażających bezpieczeństwu;
·
wzmocnienie więzi między uczniami w klasie i w szkole.
Gazetka na korytarzu szkolnym promowała
grzeczność i bezpieczeństwo.
Szkolne Dni Przeciwdziałania Przemocy i
Agresji rozpoczęliśmy 20 marca I
Wiosen-nym Dniem Talentów, w czasie którego wszyscy
chętni uczniowie „Dziewiątki” mogli zapre-zentować swoje talenty: muzyczne, taneczne, recytatorskie, aktorskie, plastyczne, sportowe
i sprawnościowe. Za organizację tego dnia odpowiedzialne były panie: Agnieszka
Karanowska, Elżbieta Rafałowska, Joanna Zgódka, Agnieszka
Gilewska oraz dwie klasy: VI a i VI b.
Od poniedziałku do środy wszyscy
uczniowie i nauczyciele nosili „uśmiechnięte buźki”, które zostały symbolem
naszej akcji. Każdy też miał strój albo element ubrania, dodatek do niego
(apaszka, chusteczka, czapeczka itp.) w żółtym kolorze.
Uczniowie z klasy IV b tuż przed
przedstawieniem w środę.
W
poniedziałek klasy pod czujnym okiem swoich wychowawców wykonywały klasowy
plakat zatytułowany „Jestem grzeczny i bezpieczny”. Po zakończonej pracy
ozdobiły one korytarze szkolne.
Plakat klasy
I B i V
A
Tego samego dnia odbył się również szkolny konkurs wiedzy o bezpieczeństwie
w szkole i poza nią. Cieszył się on dużym zainteresowaniem uczniów klas II -
VI.
Po sprawdzeniu testów przez panie Annę Lewoc i Grażynę Barcińską okazało się,
że nasi wychowankowie mają naprawdę sporą wiedzę na temat bezpieczeństwa - o
zwycięstwie
w konkursie decydowały połówki punktów.
Uczniowie klas drugich i trzecich w czasie
rozwiązywania testu o bezpieczeństwie.
We wtorek utalentowani uczniowie (a tych w naszej
szkole nie brakuje) mogli wziąć udział w konkursie recytatorskim „Bezpieczny
wiersz”. Tu również rywalizacja była bardzo zacięta i komisja w składzie pani
Anna Chmielecka i pani Mirosława Skorupska miały problem - kto najbardziej
zasługuje na I miejsce.
Julka Karwacka -
zdobywczyni drugiego miejsca w konkursie recytatorskim.
Tego samego dnia na dłuższym niż zwykle zebraniu
spotkali się członkowie samorządu uczniowskiego. Pod czujnym okiem swoich
opiekunek - pani Anny Lewoc i pani Grażyny Barcińskiej tworzyli Szkolny Kodeks
Zachowania.
Samorząd
Uczniowski w trakcie tworzenia Szkolnego Kodeksu Zachowania.
Z rezultatami pracy członków SU może zapoznać się każdy
- kodeks został
umieszczony na korytarzu szkolnym.
Ostatniego
dnia akcji odbył się apel, na którym podsumowano Szkolne Dni Przeciwdziałania
Przemocy i Agresji. Spotkanie rozpoczęliśmy od wręczenia nagród
i dyplomów uczniom, którzy zajęli pierwsze miejsca w konkursach zaproponowanych przez autorki programu.
Wyniki
konkursu plastycznego dla klas I - III zatytułowany „Odznaka grzecznego
i bezpiecznego ucznia” przedstawiają się następująco:
I miejsce - Adrian Gajdek z klasy III b - 14,5 p.
II miejsce - Piotr Wenda z klasy I b - 14 p.
III miejsce - Elżbieta Prostko z klasy II b - 13 p.
Uczniowie
wykazali się dużą pomysłowością projektując odznaki.
Jury
konkursu recytatorskiego dla klas IV - VI „Bezpieczny
wiersz” wyłoniło nastę-pujących laureatów.
I miejsce - Patrycja Kiełczewska z klasy IV b -
9,75 p.
II miejsce - Julia Karwacka z klasy IV a - 9,5 p.
III miejsce - Wiktoria Serwatka z klasy V c - 9,5 p.
Młodzi recytatorzy w oczekiwaniu na
swoją kolej.
Konkurs klasowy plakat na temat „Jestem
grzeczny i bezpieczny” rozstrzygnięto
w dwóch kategoriach:
Klasy
I - III
I miejsce - KLASA III B, sala 104 - 15 p.
II miejsce - KLASA I B, sala 103 - 13 p.
III miejsce - KLASA III A, sala 104 - 12,5 p.
Klasy
IV - VI
I miejsce - KLASA VI B, sala 204 - 14,5 p.
II miejsce - KLASA IV B, sala 109 - 13,5 p.
III miejsce - KLASA V C, sala 105 - 13 p.
Zwycięskie
plakaty
klasy III B i klasy VI b
Nagrody i dyplomy za zwycięstwo w konkursie wiedzy o bezpieczeństwie w szkole i poza nią - otrzymali:
Klasy
II - III
I
miejsce - Jakub Chodorowski z klasy
II b - 46 p.
II miejsce - Anna Zawadzka z klasy II b - 45 p.
III miejsce - Julia Szostak z klasy III a - 44,5 p.
Klasy
IV
I
miejsce - Krzysztof Kondracki z klasy
IV a - 46 p.
II miejsce - Dawid Wiszniewski z klasy IV b - 40 p.
III miejsce - Malwina Petruczenkoz klasy IV b - 39 p.
Klasy
V - VI
I
miejsce - Zofia Czalej z klasy VI b - 57 p.
II miejsce - Magdalena Ramotowskaz klasy V a - 56,5
p.
III miejsce - Patrycja Gajkoz klasy V b - 52 p.
Laureaci konkursów dostali nagrody zakupione z funduszy SU.
Kolejnym punktem apelu był występ uczniów klasy IV a i IV b,
którzy zachęcali swoich rówieśników do postępowania zgodnego z zasadami dobrego
wychowania i bez-pieczeństwa. Następnie wszyscy
obejrzeli przygotowaną przez panią Annę Chmielecką prezentację multimedialną
dotyczącą grzeczności, kultury osobistej i bezpieczeństwa.
Występ uczniów
klasy IV b i klasy IV a
Po zakończeniu prezentacji odbył się krótki quiz, w czasie którego
prowadzące apel sprawdziły, co zgromadzeni uczniowie wiedzą na temat
uprzejmości i bezpieczeństwa
w szkole i poza nią. W nagrodę za dobrą odpowiedź uczniowie dostawali baloniki.
Uczniowie obu grup wiekowych chętnie zgłaszali
się do odpowiedzi.
Wiele pozytywnych emocji wzbudził też pokaz mody uczniowskiej.
Każda klasa przedstawiła swoje propozycje strojów dla grzecznych, wzorowych,
odpowiednio zachowujących się w szkole i poza nią uczniów. Niepozbawione
humorystycznych akcentów prezentacje zostały opatrzone krótkim komentarzem.
Modelki i modele
z klas I - III pozują do wspólnego zdjęcia.
W czasie trzech dni na spotkaniach z
wychowawcą prowadzone były pogadanki
i zajęcia dotyczące zapobiegania agresji i przemocy wśród uczniów, radzenia
sobie
z negatywnymi uczuciami, bezpieczeństwa w różnych sytuacjach, kultury osobistej.
Scenariusze do tych zajęć w oparciu o różne źródła przygotowała pani Anna Lewoc.
Planując naszą akcję nie zapomnieliśmy
również o rodzicach naszych wychowanków. Pani Grażyna Barcińska przygotowała
ulotki o agresji i przemocy, które w trakcie dyżuru pedagogicznego były
wręczane rodzicom.
Zaproponowana przez nas akcja spotkała się
z życzliwością całej społeczności szkolnej. Potwierdzają to wyniki ankiety
przeprowadzonej po zakończeniu projektu wśród losowo wybranych uczniów klas III
- VI. Wszyscy, i uczniowie, i nauczyciele, bardzo się zaangażowali i chętnie
uczestniczyli w różnych działaniach podczas przygotowań do Dni Przeciwdziałania
Przemocy i Agresji, jak również trakcie jego trwania.
Koordynatorki projektu:
Grażyna Barcińska
Anna Chmielecka
Anna Lewoc
Ełk, 27 marca 2015 roku.
|