PLAN PRACY
SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 9 IM. JANA PAWŁA II W EŁKU
ROK SZKOLNY
2019/2020
A. Część
wstępna planowania
1.
Problem priorytetowy do rozwiązania: Niewystarczająca integracja
uczniów klas młodszych ze starszymi.
a)
Krótki opis problemu priorytetowego (wpisać konkretne dane wg wyników
autoewaluacji):
Wyniki
autoewaluacji, rozmowy indywidualne z rodzicami, uczniami oraz nauczycielami
i pracownikami szkoły, a przede wszystkim obserwacje zachowań dzieci wskazują, że nasi wychowankowie stają się coraz bardziej egocentryczni i
nietolerancyjni. Nie potrafią nawiązywać przyjaznych kontaktów z uczniami
spoza swojej klasy. Szkoła jest środowiskiem, gdzie zderzają się różne
osobowości
i charaktery. Zauważyliśmy, że uczniowie są wyraźnie podzieleni. Podział ten
wynika niewątpliwie z faktu dużej rozpiętości wiekowej
(kl. 1-8). Każda grupa wiekowa uczniów poszukuje swojego miejsca w szkole,
koncentrując się na sobie i swoich potrzebach. Brakuje
im empatii, otwartości na innych.
b) Uzasadnienie
wyboru priorytetu (wpisać: dlaczego go wybrano, kto i na jakiej
podstawie dokonał tego wyboru):
Integracja
grup wiekowych ma znaczący wpływ na rozwój społeczny dziecka. Zajmując coraz
to inną pozycję społeczną dziecko staje się osobą coraz bardziej
odpowiedzialną, kompetentną, czuje się potrzebne, przez co wzrasta jego
poczucie wartości i odpowiedzialności. Szybciej dostrzega i rozumie
zróżnicowane potrzeby i zasady współżycia. Edukacja społeczna jest szybsza i
skuteczniejsza, gdyż dziecko przebywa w naturalnym środowisku, zróżnicowanym
lecz rzeczywistym, najbardziej odpowiednim dla jego rozwoju. Tak jak w
naturalnym środowisku, nie uczy się tylko od równolatków, ale także od
młodszych i starszych dzieci. Możliwa jest zabawa i współdziałanie dzieci
i młodzieży w różnym wieku w jednej grupie. Następuje szybsza adaptacja i
integracja nowych uczniów. Następuje naturalna i samoistna nauka postaw
tolerancji, partnerstwa i współżycia w środowisku nie ograniczonym jedynie do
rówieśników. Naturalne jest zaangażowanie
i opiekuńczość dzieci starszych nad młodszymi oraz możliwość prezentowania
przed nimi bogatych doświadczeń. Dzieci młodsze nie czują się osamotnione,
wiedzą, że mogą liczyć nie tylko na nauczycieli, ale także na starszych
kolegów, którzy pomogą i doradzą. Uczą się przy tym wyrażania próśb, mają
także od kogo przyjmować wiedzę i doświadczenie, umiejętności i nawyki.
Problem wybrał
zespół promocji zdrowia, na podstawie wyników autoewaluacji, rozmów i
obserwacji. Został on przedstawiony
i zaakceptowany przez członków rady pedagogicznej.
2.
Przyczyna/y główna/e istnienia problemu:
Wśród
najczęściej wymienianych przyczyn niewystarczającej integracji dzieci w
różnym wieku należy wymienić:
- brak wolnego czasu,
- brak wiedzy i zainteresowania tym polem aktywności,
- nastawienie na sukces indywidualny (w życiu, w nauce, w
pracy),
- brak serdeczności i koleżeństwa,
- brak akceptacji,
- brak współpracy.
Młodzi ludzie są
skoncentrowani na samych sobie, dorastają bez poczucia sensu i potrzeby
działań na rzecz dobra młodszych. Także postępująca globalizacja i dominacja
postaw egoistycznych i indywidualistycznych wywierają negatywny wpływ na wolę
troszczenia się młodych ludzi o dobro wspólne i wzajemne relacje.
3.
Rozwiązania dla ustalenia przyczyn/y problemu (podstawa do
ustalenia zadań)
Integracja młodszych uczniów ze
starszymi następuje m.in. przez:
- wzajemne poznanie się obu grup wiekowych,
- poprawę relacji między uczniami,
współpracę uczniów z różnych zespołów klasowych poprzez udział
w akcjach charytatywnych, przygotowanie apeli, przedstawień, uroczystości w
środowisku szkolnym, lokalnym, miejskim,
rozwijanie
wśród dzieci i młodzieży otwartości i postaw prospołecznych, wrażliwości na
potrzeby innych, kształtowanie postaw altruistycznych,
- wdrażanie młodzieży do udzielania pomocy młodszym przy
organizacji np. wycieczek, imprez szkolnych (choinka, zabawa karnawałowa
itp.),
- organizowanie uczniom wspólnych akcji, spotkań, zajęć
edukacyjnych, wyjazdów w celu integracji środowiska szkolnego,
stwarzanie
warunków do kreatywnego, pożytecznego sposobu spędzania czasu wolnego,
włączenie
starszych uczniów w imprezy organizowane dla uczniów klas młodszych,
wzmacnianie
tego, co do tej pory robiliśmy dobrze i wprowadzenie nowych działań.
B. Plan
działań na rok szkolny 2019/2020
CEL: Większa integracja
społeczności szkolnej.
1.
Kryterium sukcesu: 50
% uczniów włączy się w organizowane przez szkołę działania mające na celu integrację
uczniów klas młodszych ze starszymi.
2.
Sposób sprawdzenia, czy osiągnięto cel (sukces):
a)
Co wskaże, że osiągnięto cel?
Wyniki badań ankietowych, odsetek uczniów
włączający się do różnych działań integrujących grupy wiekowe uczniów.
b)
Jak sprawdzimy, czy osiągnięto cel?
Analiza ankiet, obserwacje, rozmowy.
c)
Kto i kiedy sprawdzi, czy osiągnięto cel?
Zespół
do spraw promocji zdrowia, szkolny koordynator SzPZ – czerwiec 2020.
Nazwa zadania |
Kryterium sukcesu |
Sposób realizacji |
Okres / termin realizacji |
Wykonawcy / osoba
odpowiedzialna |
Środki / zasoby |
Sposób sprawdzenia wykonania
zadania |
Przeprowadzenie
uzgodnień przed rozpoczęciem działań. |
Sformułowany
cel, propozycje rozwiązań w stosunku do problemu, harmonogram działań |
spotkanie,
dyskusja, konsultacja projektu |
koniec
września 2019 r.
|
członkowie
zespołu PZ
szkolny koordynator PZ |
ok.
10 godzin pracy zespołu promocji zdrowia |
analiza
dokonanych uzgodnień |
Przekazanie
informacji o planowanych działaniach
a) Nauczycielom
i pracownikom niepedagogicznym
b) Uczniom
c) Rodzicom. |
Akceptacja
i gotowość do udziału w realizacji zadań wszystkich pracowników szkoły.
Informacja
przekazana przez wychowawców we wszystkich klasach uczniom i rodzicom |
prezentacja
harmonogramu działań, dyskusja.
przedstawienie
założeń planowanych działań. |
początek
października 2019 r.
październik
2019 r. |
szkolny
koordynator PZ
wychowawcy
klas |
|
protokół
z posiedzenia rady pedagogicznej
analiza
dokumentacji, plan działań na rok szk2019/20 zamieszczony na stronie
internetowej |
Współpraca
z Radą Rodziców i klasowymi trójkami. |
Udział
w realizacji zadań szkoły 35 rodziców. |
spotkanie,
dyskusja, podejmowanie wspólnych zadań. |
cały
rok szkolny |
dyrektor
szkoły |
|
protokół
z posiedzenia |
Dyskoteki
szkolne klasy IV-VIII |
|
|
cały
rok szkolny |
SU,
p. Kotarska, p. Lewoc, wychowawcy |
|
|
Zabawy
integracyjne dla klas I-III |
80%
uczniów klas I-III weźmie udział w zabawach |
Zabawy
integracyjne |
październik
-listopad 2019 r. |
p.
D. Markowska, klasa VII B |
|
sprawozdania,
zdjęcia |
Integracja
uczniów klas 3 z pierwszakami pod hasłem „Dzień poezji” |
100%
uczniów klas 1A i 3B weźmie udział |
Wspólne
zabawy i recytacje wierszy, piosenki, laurki „Dobrze, że jesteś” |
październik
2019
r. |
p.
W.Witkowska,
p.
A. Sierzputowska |
|
sprawozdania,
zdjęcia |
Konkurs
międzyszkolny „Pamiętajmy o Janie Pawle II” |
100%
uczniów |
Uroczysta
gala – występ klas starszych i młodszych |
październik
2019
r. |
W.Witkowska,
A. Sierzputowska |
płyty
CD |
sprawozdania,
zdjęcia, występ |
Udział
w kampanii „Biała wstążka” |
100%
uczniów klas 5-8 |
przygotowanie
białych kokardek – wręczenie całej społeczności szkolnej
plakaty |
listopad
2019 |
A.Paszkowska |
|
sprawozdanie,
zdjęcia |
Spotkanie
z dietetykiem |
klasy
1-4 |
udział
w rozmowie |
na
bieżąco |
A.
Kuligowska |
|
sprawozdanie,
zdjęcia |
Warsztaty
bożonarodzeniowe |
chętni
uczniowie klas 1-8 |
przygotowanie
dekoracji świątecznych |
grudzień
2019 |
A.
Karanowska,
K.
Kowalik,
A.
Lewoc |
materiały
plastyczne |
sprawozdanie,
zdjęcia |
Udział
w ogólno-polskiej
kampanii społecznej pt. "Idą święta, nie o SMS-ie ,lecz o kartce
pamiętaj". |
klasy:
3b, 4a, 6b |
wspólne
pisanie kartek |
grudzień
2019 |
A.
Kuligowska |
kartki
świąteczne |
sprawozdanie,
zdjęcia |
Jasełka
miejskie i szkolne |
obejrzy
to przedstawienie 100% uczniów, nauczycieli i pracowników szkoły, 50%
rodziców |
wspólny
występ uroczystości miejskich i szkolnych |
grudzień
2019 |
zespół
powołany do przygotowania miejskich jasełek |
materiały
do scenografii, stroje dla występujących |
sprawozdanie,
zdjęcia |
Wiosenny
Dzień Talentów |
udział
wszystkich klas 4-8 |
Prezentacja
szkolnych talentów |
marzec
2020 |
E.
Rafałowska,
D.
Markowska |
Scenariusz,
prace plastyczne, materiały do scenografii |
sprawozdanie,
zdjęcia |
Plakaty
promujące zdrowie dla klas młodszych w jęz. angielskim |
udział
grup uczniów klas IV-VIII |
Praca
metodą projektu |
maj
2020 |
p.
D. Ołdak |
materiały
papiernicze |
ocena
plakatów przez uczniów klas IV-VIII - głosowanie |
Rekomendacja /ocena programu
11 września 2019r. w Szkole Podstawowej nr 9 im.
Jana Pawła II w Ełku gościliśmy zespół profilaktyków, którzy z wielką pasją i
zaangażowaniem pracuje z polską młodzieżą i na własnym przykładzie
pokazuje im, jakie niebezpieczeństwa niosą ze sobą alkohol, narkotyki oraz inne
używki. Udział w warsztatach w ramach programu "Antymina" - Profilaktyka z Pasją wzięło prawie 200 uczniów naszej szkoły.
Podczas warsztatów uczniowie zobaczyli nie tylko kolejne kroki wpadania w
nałóg, zapoznali się ze związanymi z tym
niebezpieczeństwami, ale również dowiedzieli się, że wszystko, czego
doświadczają w swoim życiu, powinno być następstwem ich własnych wyborów.
Prowadzącym udało się trafić do
młodych ludzi, którzy z dużym zainteresowaniem uczestniczyli w warsztatach, a
po spotkaniu, zapytani o wrażenia, odpowiadali, że był to bardzo udany, ciekawy i urozmaicony program. Cennym
elementem programu według słuchaczy stały się osobiste historie opowiedziane
przez prowadzących.
Warsztaty były przygotowane w sposób bardzo profesjonalny, poza ogromną
wiedzą merytoryczną, doskonałą oprawą artystyczną, prowadzący nawiązali bardzo
dobry kontakt z młodzieżą
Jesteśmy przekonani, że dla naszych uczniów była to ważna lekcja, która być
może wpłynie w przyszłości na
podejmowane przez nich działania.
Problem uzależnień jest wciąż aktualny, zatem liczymy na dalsze propozycje takich spotkań.
I. SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE –
ORGANIZACJA SIECI
Program Szkoła Promująca Zdrowie
(SzPZ) realizowany jest w Polsce od 1991 r. Popularyzację idei SzPZ rozpoczęto
od trzyletniego projektu pilotażowego (1992-1995) pn.: „Szkoła Promująca
Zdrowie”, zainicjowanego przez WHO/EURO, realizowanego pod kierunkiem prof. dr
hab. Barbary Woynarowskiej. Projekt ten spowodował oddolne działania (ruch)
szkół, zgodne ze strategią opracowaną w 14 tzw. szkołach projektowych oraz
tworzenie sieci szkół promujących zdrowie na różnych poziomach. Pierwszą sieć
utworzono w 1992 r. w b. woj. ciechanowskim.
Program ten rozwijany był w Polsce
w ramach Europejskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie (ESSzPZ), utworzonej w
1992 r., od 1 stycznia 2008 r. w Europejskiej Sieci Szkół dla Zdrowia w Europie
- SHE, w wyniku porozumienia WHO/EURO, Rady Europy i Komisji Europejskiej.
Polska została członkiem tej sieci w grupie pierwszych ośmiu krajów.
Organizacje, które stworzyły
Europejską Sieć Szkół Promujących Zdrowie - Światowa Organizacja Zdrowia (WHO),
Biuro Regionalne dla Europy, Rada Europy oraz Komisja Europejska w dalszym
ciągu są włączone w sieć jako międzynarodowa Rada Doradcza. To gwarantuje
kontynuację międzynarodowego wymiaru programu. Holenderski Instytut Promocji
Zdrowia i Profilaktyki Chorób jako koordynator Sieci będzie głównym centrum
współpracy z WHO w sprawie promocji zdrowia w szkole.
Na czele struktury SHE stoi Rada
Powiernicza, która jest ciałem doradczym. W skład tej rady wchodzą
przedstawiciele Światowej Organizacji Zdrowia, Rady Europy oraz Komisji
Europejskiej. Ciałem wykonawczym jest Komitet Planujący Sieci. Sekretariat
Techniczny znalazł siedzibę w Woerden. Koordynatorem Europejskiej Sieci
jest Goof Buijs z Holenderskiego Instytutu Promocji Zdrowia w Woerden.
Zgromadzenie liderów sieci tworzą: Krajowi Koordynatorzy oraz placówki naukowe
w krajach posiadających duży dorobek w sieci. Polskę reprezentuje profesor Barbara
Woynarowska z Uniwersytetu Warszawskiego oraz Katarzyna Stępniak z Ośrodka
Rozwoju Edukacji.
W ramach upowszechniania programu
stworzono strukturę wspierającą rozwój sieci SzPZ − utworzono Zespół ds.
Promocji Zdrowia, powołano Krajowego Koordynatora ds. promocji zdrowia w szkole
oraz wojewódzkich koordynatorów. Aktualnie we wszystkich województwach istnieją
sieci szkół, w niektórych nawet funkcjonują sieci rejonowe, powiatowe lub
miejskie, utworzone w celu łatwiejszego koordynowania i skuteczniejszego wspierania
pracy szkół. Do wojewódzkich sieci SzPZ należą obecnie, poza szkołami różnych
typów, inne placówki oświatowo-wychowawcze, takie jak: przedszkola, bursy, domy
wczasów dziecięcych. Obecnie w Polsce jest około 2000 placówek w sieci SzPZ.
W dniu 23 listopada 2009 podpisano
Porozumienie o współpracy między Ministrem Edukacji Narodowej, Ministrem
Zdrowia i Ministrem Sportu i Turystyki w sprawie promocji zdrowia i profilaktyki
dzieci i młodzieży. (dostępne na www.ore.edu.pl w zakładce Wychowanie
i profilaktyka, Promocja zdrowia w szkole, Materiały do pobrania).
W
treści Porozumienia zapisano m.in.:
ü zapewnienie
synergii działań z zakresu promocji zdrowia i profilaktyki problemów dzieci i
młodzieży, które są realizowane przez strony porozumienia w szkołach i
placówkach oraz w środowisku lokalnym, w tym podejmowanie działań na rzecz
wdrażania programów promujących zdrowie, w tym programu „Szkoły dla Zdrowia
Europy”;
ü upowszechnianie
idei sieci szkół promujących zdrowie i wynikających z niej działań na poziomie
lokalnym;
ü prowadzenie
systemu certyfikacji szkół i placówek będących w sieci szkół promujących
zdrowie;
ü umożliwienie
prezentacji dobrych praktyk i wymiany doświadczeń między szkołami i placówkami
oświatowymi w zakresie promocji zdrowia i profilaktyki problemów dzieci i młodzieży;
ü upowszechnianie
wiedzy i doświadczeń z zakresu promocji zdrowia i profilaktyki problemów dzieci
i młodzieży wynikających ze współpracy międzynarodowej;
ü propagowanie
podejmowanych działań z zakresu promocji zdrowia i profilaktyki problemów
dzieci i młodzieży w mediach.
II. KONCEPCJA SZKOŁY PROMUJĄCEJ
ZDROWIE
Koncepcja szkoły promującej zdrowie
wynika bezpośrednio z założeń promocji zdrowia. Ze względu na bardzo szeroki
zakres działań, różnorodność potrzeb i priorytetów szkół funkcjonujących w
odmiennych kulturach i warunkach trudno ustalić jedną definicję SzPZ.
Obecnie w sieci Szkół dla Zdrowia w
Europie (Schools for Heath In Europe - SHE) przyjmuje się eko-holistyczny model
szkoły promującej zdrowie1. Zakłada on istnienie powiązanych wzajemnie ze sobą
pięciu kluczowych elementów „wewnątrz” szkoły oraz oddziaływanie czynników
zewnętrznych, związanych z legislacją, polityką i inicjatywami w resorcie
zdrowia i edukacji na poziomie międzynarodowym, krajowym, regionalnym i
lokalnym. Wskazuje to, że działania dla tworzenia SzPZ nie mogą ograniczać się
do samej szkoły, lecz muszą być powiązane i wspierane przez resorty edukacji i
zdrowia na różnych poziomach.
Aktualnie w krajach należących do
SHE istnieje zróżnicowane podejście i różnorodne modele SzPZ2. Szkoła promująca
zdrowie jest raczej procesem dokonującym się w określonym kontekście, a nie
efektem wdrażania ogólnie ustalonych zasad. Każdy kraj wypracowuje swój model
SzPZ w zależności od uznawanych wartości oraz własnych doświadczeń.
W Polsce koncepcja szkoły
promującej zdrowie stale się rozwija i ulega modyfikacjom. Przyjęto, że:
1. szkoła:
ü jest środowiskiem, którego
społeczność nie tylko uczy się i pracuje, ale także żyje - nawiązuje kontakty z
innymi, przeżywa porażki i sukcesy, odpoczywa, bawi się, itp. Szkoła jest więc
miejscem, w którym społeczność ma nie tylko wywiązywać się z obowiązków,
ale także powinna dobrze się czuć;
ü jest elementem środowiska
lokalnego: oba te oddziałują;
ü jest miejscem, które przygotowuje
młodych ludzi nie tylko do następnego etapu edukacji, ale również do życia, w
tym dokonywania dobrych wyborów.
2. promująca:
ü tworząca warunki (fizyczne i
społeczne), sprzyjające ochronie i pomnażaniu zdrowia;
ü umożliwiająca aktywne uczestnictwo
społeczności szkolnej w działaniach na rzecz zdrowia;
3. zdrowie:
ü ma cztery
wymiary: fizyczny, psychiczny, społeczny i duchowy w harmonii;
ü decyduje o
jakości życia ludzi obok wykształcenia i warunków ekonomicznych.
Na
podstawie opracowanych standardów przyj Zdrowie oraz opracowano nowy model
takiej szkoły.
Definicja
szkoły promującej zdrowie
Szkoła
promująca zdrowie i społecznością lokalną:
· systematycznie
i planowo tworzy zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczno
· wspiera rozwój
kompetencji uczniów i pracowników przez całe życie.
III.
PLANOWANIE PRACY W SZKOLE PROMUJĄCEJ ZDROWIE
I. CEL
a. Co
wskaże, że osiągnięto cel (wskaźniki)?
b. Jak
sprawdzimy, czy osiągnięto cel (narzędzia)?
c. Kto i
kiedy sprawdzi, czy osiągnięto cel (wykonawcy), termin?
1.
Kryterium sukcesu
2. Sposób
sprawdzenia, czy osiągnięto cel (sukces)?
II.
ZADANIA
- Co
wskaże, czy wykonano zadanie (wskaźniki)?
- Jak
sprawdzimy, czy wykonano zadanie (narzędzia)?
- Kto i
kiedy sprawdzi, czy wykonano zadanie (wykonawcy), termin?
a.
Przebiegu realizacji zadania (monitorowanie)
b. Czy
wykonano zadanie ?
1.
Kryterium sukcesu*
2. Metody
realizacji
3.
Wykonawcy
4. Środki
5. Sposób
prowadzenia
III.
ETAPY TWORZENIA SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE
Proces
tworzenia szkoły promującej zdrowie polega na:
· oddolnym
wprowadzaniu zmian poprzez realizację kolejnych projektów (od diagnozy do
ewaluacji),
· przebiega
inaczej w różnych środowiskach odpowiednio do diagnozy potrzeb i zasobów,
· realizowany
jest zgodnie z zasadą małych kroków,
· wszystkie
działania i ich ewaluacja planowane są wg schematu planu pracy SzPZ.
1. Przygotowanie
· Inicjacja –
narodzenie się pomysłu i chęci tworzenia SzPZ w społeczności szkolnej.
· Propagowanie
idei SzPZ w społeczności szkolnej, wśród rodziców i społeczności lokalnej.
· Pozyskiwanie
uczestników i sojuszników.
· Powołanie
szkolnego koordynatora i zespołu promocji zdrowia.
· Podjęcie
wzajemnych zobowiązań przez osoby przystępujące do działania.
2. Diagnoza stanu wyjściowego
· Zebranie danych
dotyczących aktualnych problemów ludzi, warunków funkcjonowania szkoły itd.
· Analiza tych
danych.
· Ustalenie listy
problemów wymagających rozwiązania.
3. Budowanie planu działań i ich
ewaluacji
· Wybór
problemu/ów (priorytetowego/ych).
· Określenie
przyczyn tych problemów i sposobów usunięcia tych przyczyn.
· Ustalenie
celów.
· Zbudowanie
planu działań dla osiągnięcia celów.
4. Działania
· Realizacja
planu, monitorowanie działań (ewaluacja procesu) oraz dokonywanie niezbędnych
korekt dla osiągnięcia celu.
5. Ewaluacja wyników działań
· Ewaluacja
końcowa – sprawdzenie czy osiągnięto cel.
IV.
STANDARDY SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE
Przyjęty
model SzPZ stanowił punkt wyjścia do opracowania czterech standardów.
Standardy szkoły promującej zdrowie
Szkoła
promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania określone w
podstawach programowych kształcenia ogólnego i innych obowiązujących aktach
prawnych i ponadto:
1. Koncepcja pracy szkoły, jej
struktura i organizacja sprzyjają uczestnictwu społeczności szkolnej w realizacji
działań w zakresie promocji zdrowia oraz skuteczności i długofalowości tych
działań.
2. Klimat społeczny szkoły sprzyja
zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły
oraz rodziców uczniów.
3. Szkoła realizuje edukację zdrowotną
i program profilaktyki dla uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły
oraz dąży do poprawy skuteczności działań w tym zakresie.
4. Warunki oraz organizacja nauki i
pracy sprzyjają zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych
pracowników szkoły oraz współpracy z rodzicami.
Są to
standardy jakości pracy szkoły w zakresie promocji zdrowia. Standardy te
spełniają dwie funkcje:
· Wyznaczają
główne kierunki pracy (cechy) SzPZ. Opisują one jej model oraz specyfikę
wyróżniającą te szkoły od innych, które nie podjęły się tworzenia SzPZ.
· Stanowią punkt
wyjścia do programowania ewaluacji SzPZ, czyli sprawdzania, w jakim stopniu
szkoła zbliża się do poziomu, który można by uznać za „idealny”.
V.
KRYTERIA PRZYNALEŻNOŚCI SZKOŁY DO WOJEWÓDZKIEJ SIECI SZKÓŁ PROMUJĄCYCH ZDROWIE
1.
WARUNKI WSTĘPNE
Szkołę
lub placówkę, która chce zostać przyjęta do Wojewódzkiej Sieci Szkół
Promujących Zdrowie (SzPZ) powinna cechować:
· aktywność na
rzecz promocji zdrowia w szkole i środowisku (działania w tym zakresie są
zapisane w misji i wizji szkoły oraz widoczne są w dokumentacji szkoły lub
szkolnego koordynatora ds. promocji zdrowia)
· otwartość na
zmiany,
· przekonanie
dyrektora oraz większości rady pedagogicznej o słuszności koncepcji szkoły
promującej zdrowie (SzPZ) i gotowości do wdrażania jej w praktyce,
· aktywność i twórcze
zaangażowanie w realizację edukacji zdrowotnej.
Szkoła
nawiązuje kontakt z koordynatorem sieci szkół promujących zdrowie, informuje o chęci
przystąpienia do sieci i składa pisemną deklarację, Kartę zgłoszenia szkoły do
sieci wraz z kopią uchwały rady pedagogicznej. Na tej podstawie koordynator
może uznać placówkę za przygotowującą się do wstąpienia do sieci.
2.
OKRES PRZYGOTOWAWCZY
Okres
przygotowawczy trwa od 1 roku do 3 lat; w tym czasie niezbędne jest:
· kontakt z
rejonowym/wojewódzkim koordynatorem;
· złożenie karty
zgłoszenia szkoły do sieci SzPZ (załącznik 1) i pisemnej deklaracji szkoły
(załącznik 2)
· złożenie kopii
uchwały rady pedagogicznej dotyczącej chęci przystąpienia do sieci Szkół
Promujących Zdrowie;
· szkolenie rady
pedagogicznej w zakresie zasad tworzenia SzPZ;
· powołanie
koordynatora i szkolnego zespołu ds. promocji zdrowia;
· co najmniej
dwukrotne badanie samopoczucia członków społeczności szkolnej (badanie stopnia
zadowolenia ze szkoły);
· podjęcie
systemowych działań w zakresie promocji zdrowia – diagnoza potrzeb i zasobów;
wybranie problemu priorytetowego i opracowanie planu działań;
· zawarcie
porozumienia pomiędzy szkołą a wojewódzkim koordynatorem (60% społeczności
szkolnej wyraża gotowość wstąpienia do sieci);
· opracowanie w
systemie rocznym sprawozdań (załącznik 3) z podjętych działań. Sprawozdania te
należy przesyłać w wersji papierowej podpisane przez dyrektora szkoły z pieczęcią
szkoły do koordynatora wojewódzkiego w terminie do 31 sierpnia.
Po upływie okresu przygotowawczego
i spełnieniu ww. warunków wojewódzki koordynator sieci SzPZ przyjmuje szkołę do
sieci wojewódzkiej, podpisując porozumienie z dyrektorem szkoły.
3. KRYTERIA PRZYZNAWANIA SZKOLE
WOJEWÓDZKIEGO CERTYFIKATU „SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE”
Po upływie co najmniej 2 lat
przynależności do Wojewódzkiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie szkoła może
ubiegać się o wojewódzki certyfikat pod warunkiem:
ü zrealizowania
projektu opracowanego na podstawie przeprowadzonej diagnozy;
ü przeprowadzenia
autoewaluacji działań w zakresie dwóch standardów SzPZ (w tym standardu II) i
przedstawienia raportu, który powinien zawierać:
· wyniki
diagnozy, opis problemu priorytetowego, sprawozdanie z realizacji projektu
mającego na celu rozwiązanie problemu priorytetowego, ewaluację projektu;
· opis stopnia
akceptacji środowiska dla idei SzPZ, w tym stopień świadomości i zaangażowania
rady pedagogicznej;
· opis realizacji
edukacji zdrowotnej;
· informacje o
współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym;
· informacje o
zakresie szkolenia rady pedagogicznej, uczniów, rodziców, nauczycieli,
pracowników administracji i obsługi;
· opis pracy
szkolnego koordynatora i zespołu ds. promocji zdrowia;
· informacje na
temat wyników monitorowania samopoczucia całej społeczności szkolnej (stopnia
zadowolenia ze szkoły);
· opis dostępnego
dla szkoły sposobu współpracy z pielęgniarką szkolną. złożenia właściwej
dokumentacji:
· wniosku o
nadanie Wojewódzkiego Certyfikatu Szkoła Promująca Zdrowie (załącznik 4)
· raportu z autoewaluacji
(załącznik 5)
· rocznego
sprawozdania z podjętych działań w ramach programu SzPZ (wzór sprawozdania –
załącznik 3)
Raport z przeprowadzonej
autoewaluacji, wniosek o nadanie Wojewódzkiego Certyfikatu Szkoła Promująca
Zdrowie oraz roczne sprawozdanie z działalności szkoły w zakresie promocji
zdrowia za dany rok szkolny należy przesłać do 31 sierpnia na adres: Kuratorium
Oświaty Olsztynie. Certyfikat nadaje szkole Kurator Oświaty na podstawie
rekomendacji Wojewódzkiego Koordynatora ds. Szkół Promujących Zdrowie.
Certyfikat przyznawany jest na okres 3 lat. Warunkiem ponownego uzyskania
certyfikatu wojewódzkiego jest m.in.: dokonanie autoewaluacji pracy placówki w
zakresie realizacji dwóch standardów szkoły promującej zdrowie (w tym standardu
II).
4.
PRZYJĘCIE DO SIECI KRAJOWEJ I NADANIE KRAJOWEGO CERTYFIKATU
Warunki
ubiegania się o nadanie Krajowego Certyfikatu Szkoła Promująca Zdrowie
O
przyznanie krajowego certyfikatu może ubiegać się szkoła, która spełniła
następujące warunki:
ü w koncepcji
pracy szkoły ma wpisane działania z zakresu promocji zdrowia;
ü jest członkiem
wojewódzkiej sieci SzPZ i posiada wojewódzki certyfikat co najmniej od 3 lat;
ü prowadzi
podstronę internetową pn. Szkoła promująca zdrowie i na bieżąco aktualizuje
informacje dotyczące działań prowadzonych w zakresie tworzenia SzPZ. Zamieszcza
opis najważniejszych działań szkoły wraz z określeniem standardu, który jest
realizowany poprzez to działanie. Dokonuje aktualizacji strony przynajmniej raz
na semestr.
Zasady
ubiegania się o nadanie Krajowego Certyfikatu Szkoła Promująca Zdrowie
Szkoła,
która ubiega się o nadanie krajowego certyfikatu powinna:
ü dokonać
autoewaluacji swoich działań w zakresie czterech standardów SzPZ,
dokonać oceny efektów działań w zakresie dobrego samopoczucia w szkole oraz
podejmowanych działań dla umacniania zdrowia z wykorzystaniem metod i narzędzi dostępnych
na stronie internetowej ORE - http://www.ore.edu.pl/programy-i-projekty19445/szkoa-promująca-zdrowie/narzdzia-do-autoewaluacji
ü dokonać
publicznej prezentacji wyników autoewaluacji, przedstawić sukcesy oraz wskazać
problemy wymagające rozwiązania. (Formę i zakres tej prezentacji ustala szkoła.
Powinny w niej uczestniczyć osoby spoza danej szkoły: koordynator wojewódzki
lub inny przedstawiciel wojewódzkiego zespołu wspierającego, rodzice,
przedstawiciele społeczności lokalnej, władze oświatowe, przedstawiciele innych
placówek);
ü złożyć
dokumentację, wskazaną we wniosku, do wojewódzkiego koordynatora w odpowiednim
terminie podanym w harmonogramie;
ü otrzymać
rekomendację wojewódzkiego koordynatora.
Zasady
nadawania Krajowego Certyfikatu Szkoła Promująca Zdrowie
1.
Krajowy certyfikat nadaje szkole Minister Edukacji Narodowej na podstawie
rekomendacji udzielonej przez Centralną Kapitułę Krajowego Certyfikatu Szkoła
Promująca Zdrowie (zwanej dalej kapitułą) działającą przy Ośrodku Rozwoju
Edukacji (ORE) w Warszawie.
2.
Szczegółowe zasady funkcjonowania kapituły określa jej regulamin organizacyjny.
3.
Certyfikat nadawany jest na okres 5 lat. Po tym okresie szkoła może ubiegać się
o ponowne jego nadanie zgodnie z obowiązującą procedurą. Informacje o szkołach,
które uzyskały krajowy certyfikat zamieszczane są na stronie ORE.
Dodatkowe
informacje można uzyskać na stronie www.ore.edu
*
Szczegółowy opis poszczególnych etapów oraz zasad planowania zawiera
publikacja: B. Woynarowska, M. Sokołowska (red.) (2000), Szkoła promująca
zdrowie; doświadczenia dziesięciu lat, KOWEZ
PLAN
PRACY SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 9 IM. JANA PAWŁA II W
EŁKU
ROK
SZKOLNY 2018/2019
A. Część wstępna planowania
1.
Problem priorytetowy do
rozwiązania: Niewystarczające zaangażowanie uczniów w
działania związane z niesieniem pomocy innym.
a)
Krótki
opis problemu priorytetowego (wpisać konkretne dane wg wyników autoewaluacji):
Wyniki
autoewaluacji, rozmowy indywidualne z rodzicami, uczniami oraz nauczycielami i
pracownikami szkoły, a przede wszystkim
obserwacje zachowań dzieci wskazują, że nasi
wychowankowie stają się co raz bardziej egocentryczni i nietolerancyjni.
Koncentrują się na sobie i nie zauważają
potrzeb innych osób. Brakuje im empatii, otwartości na innych. Niechętnie
angażują się w różne działania związane z pomaganiem potrzebującym, rzadziej
włączają się w akcje charytatywne organizowane na terenie szkoły.
Niejednokrotnie aktywność społeczną postrzegają jako stratę czasu i pieniędzy.
Często też nie mają szacunku do osób biednych, chorych, pokrzywdzonych przez
los.
b)
Uzasadnienie wyboru priorytetu (wpisać: dlaczego go wybrano, kto i na jakiej
podstawie dokonał tego wyboru):
Od najmłodszych lat powinniśmy uwrażliwiać dzieci na
drugiego człowieka. Sama teoria jednak to za mało. Postaw altruistycznych,
empatii, otwartości nauczymy młodych ludzi poprzez wskazywanie pozytywnych
wzorców, inicjowanie działań, angażowanie do różnych akcji związanych z
pomaganiem innym. Chcemy pokazać naszym wychowankom, że aktywność społeczna
może przynieść im wiele niematerialnych korzyści: satysfakcję, uznanie ze
strony innych, podwyższenie samooceny, nowych przyjaciół i znajomych. Dodatkowo
uczniowie starszych dzięki szeroko pojętej pracy wolontariackiej mogą zdobyć doświadczenie i nowe umiejętności, a w związku z tym i lepszą pozycję na rynku
pracy. Taka działalność jest również alternatywną formą spędzania wolnego
czasu.
Naszym priorytetem jest rozwijanie wśród uczniów postaw otwartości i
wrażliwości na potrzeby innych, umożliwianie im podejmowania działań pomocowych
na rzecz rówieśnikom w trudnych sytuacjach, niepełnosprawnych, chorych
orazstwarzanie optymalnych warunków do ich wszechstronnego rozwoju.
Problem wybrał zespół promocji zdrowia, na podstawie wyników
autoewaluacji, rozmów i obserwacji. Został on przedstawiony i zaakceptowany
przez członków rady pedagogicznej.
2.
Przyczyna/y główna/e istnienia problemu:
Wśród najczęściej wymienianych
przyczyn uniemożliwiających zaangażowanie się uczniów w działalność
prospołeczną są:
-
brak
wolnego czasu,
-
brak
wiedzy i zainteresowania tym polem aktywności,
-
nastawienie
na sukces indywidualny (w życiu, w nauce, w pracy),
-
oraz
brak stymulowania postaw prospołecznych w rodzinie.
Młodzi ludzie są
skoncentrowani na samych sobie, dorastają
bez poczucia sensu i potrzeby działań na rzecz dobra innych ludzi. Także
postępująca globalizacja i dominacja postaw egoistycznych i indywidualistycznych
wywierają negatywny wpływ na wolę troszczenia się młodych ludzi o dobro
wspólne.
3.
Rozwiązania dla ustalenia przyczyn/y
problemu (podstawa do ustalenia zadań)
-
poprawa
relacji między uczniami,
-
integracja
uczniów z różnych zespołów klasowych (także podczas akcji charytatywnych
organizowanych na terenie szkoły),
-
rozwijanie wśród dzieci i młodzieży otwartości i
wrażliwości na potrzeby innych, kształtowanie postaw altruistycznych,
-
zwiększenie
świadomości uczniów na temat potrzeby niesienia pomocy potrzebującym,
-
wskazanie
uczniom sposobów zaangażowania się w działalność charytatywną/ wolontariat,
-
stwarzanie
warunków do kreatywnego, pożytecznego sposobu spędzania czasu wolnego,
-
włączenie
rodziców w imprezy integracyjne oraz akcje charytatywne organizowane na terenie
szkoły,
-
wzmacnianie
tego, co do tej pory robiliśmy dobrze i wprowadzenie nowych działań.
B. Plan działań na rok
szkolny 2018/2019
CEL: Większe zaangażowanie uczniów w działalność społeczną.
1.
Kryterium
sukcesu: 50 % uczniów włączy się w organizowane przez szkołę działania
mające na celu pomoc potrzebującym.
2.
Sposób
sprawdzenia, czy osiągnięto cel (sukces):
a)
Co wskaże, że osiągnięto cel?
Wyniki
badań ankietowych, odsetek uczniów włączający się do różnych form pomocy innym.
b)
Jak sprawdzimy, czy osiągnięto
cel?
Analiza ankiet,
obserwacje, rozmowy, wyniki akcji charytatywnych.
c)
Kto i kiedy sprawdzi, czy osiągnięto
cel?
Zespół do spraw promocji zdrowia, szkolny
koordynator SzPZ – czerwiec 2019.
Nazwa
zadania
|
Kryterium
sukcesu
|
Sposób
realizacji
|
Okres
/ termin realizacji
|
Wykonawcy
/ osoba odpowiedzialna
|
Środki
/ zasoby
|
Sposób
sprawdzenia wykonania zadania
|
Przeprowadzenie uzgodnień przed
rozpoczęciem działań.
|
Sformułowany cel, propozycje rozwią-zań w stosunku do problemu, harmo-nogram działań
|
spotkanie, dyskusja, konsultacja
projektu
|
koniec września /2018 r.
|
członkowie zespołu PZ
szkolny koordynator PZ
|
ok. 10 godzin pracy zespołu
promocji zdrowia
|
analiza dokonanych uzgodnień
|
Przekazanie informacji o
planowanych działaniach
a) Nauczycielom i pracownikom
niepedagogicznym
b) Uczniom
c) Rodzicom.
|
Akceptacja i gotowość do udziału w
realizacji zadań wszystkich pracowników szkoły.
Informacja przekazana przez
wychowawców we wszystkich klasach uczniom i rodzicom
|
prezentacja harmonogramu działań,
dyskusja.
przedstawienie założeń planowanych
działań.
|
początek października 2018 r.
październik 2018 r.
|
szkolny koordynator PZ
wychowawcy klas
|
|
protokół z posiedzenia rady
pedagogicznej
analiza dokumentacji, plan działań
na rok szk2018/19 zamieszczony na stronie internetowej
|
Przeprowadzenie ankiet „Czy warto
pomagać”?
|
Wyniki drugiej ankiety wskażą
większe zaangażowanie uczniów w
wolontariat
|
ankieta przeprowadzona w
wylosowanych klasy IV – VIII
|
wrzesień 2018 r.
maj 2019 r.
|
Anna Lewoc
|
kwestionariusz ankiety
|
wyniki ankiet
|
Współpraca z Radą Rodziców i
klasowymi trójkami.
|
Udział w realizacji zadań szkoły
35 rodziców.
|
spotkanie, dyskusja, podejmowanie
wspólnych zadań.
|
cały rok szkolny
|
dyrektor szkoły
|
|
protokół z posiedzenia
|
Zajęcia
wychowawcze na temat sposobów pomagania innym.
|
Wszyscy wychowawcy i 100 % obecnych w danym
dniu uczniów.
|
pogadanki w czasie lekcji do
dyspozycji wychowawcy
|
wrzesień – październik 2018 r.
|
wychowawcy klas
|
szary papier, mazaki, ewentualnie tablice
multimedialne
|
wpis w dzienniku klasowym,
scenariusze lekcji
|
Pogadanki:
- o relacjach między uczniami w klasie i
szkole,
- o
pomaganiu.
|
Wszyscy wychowawcy i
100 % obecnych w danym dniu uczniów.
|
pogadanki w klasach na temat popraw-nych relacji międzyludzkich, empatii, postaw
altruistycznych, roli wolontariatu i pomaganiu
|
październik – listopad 2018 r.
luty – marzec 2019 r.
|
pedagog szkolny p. A. Paszkowska
|
|
zapis w dzienniku lekcyjnym, zdjęcia
|
„Jak wspierać
rozwój dziecka, jego motywację do pracy?”
|
Wszyscy wychowawcy i 80
% rodziców.
|
pogadanki w czasie wywiadówek
|
I półrocze
|
wychowawcy
|
|
zapis w dzienniku lekcyjnym, scenariusz spotkania
|
„Pomocna
dłoń”.
|
Z każdej klasy przynajmniej jeden uczeń weźmie udział
w konkursie
|
konkurs plastyczny
|
październik 2018 r.
|
A. Lewoc,
A. Nartowicz
|
materiały plastyczne
|
regulamin konkursu,
sprawozdanie,
wystawa pokonkursowa
|
„Pomaganie
jest fajne!”.
|
Z każdej klasy przynajmniej jeden uczeń weźmie udział
w konkursie
|
konkurs literacki
|
październik 2018 r.
|
A. Lewoc,
A. Chmielecka
|
|
regulamin konkursu,
sprawozdanie,
zdjęcia
|
Zbiórka
darów dla dzieci ze świetlicy Fundacji „Otulony w Nadzieję”.
|
30 %
uczniów weźmie udział w
akcji.
|
zbiórka
charytatywna w środowisku lokalnym
|
wrzesień – październik 2018 r.
marzec 2019 r.
|
SU,
A. Lewoc,
J. Kotarska,
A. Gilewska
|
|
zdjęcia, sprawozdanie
|
Ogólnopolska
Akcja „Grosz do Grosza”.
|
50 %
uczniów weźmie udział w
akcji
|
zbiórka
charytatywna
|
październik 2018 r.
|
wychowawcy,
SU,
A. Lewoc,
J. Kotarska,
|
|
zdjęcia, sprawozdanie
|
„Pomagamy
zwierzętom”.
|
50 %
uczniów weźmie udział w
akcji.
|
kiermasz
ozdób świątecznych, słodkości oraz zbiórka na rzecz schroniska dla zwierząt
|
grudzień 2018 r.
|
SU,
A. Lewoc,
J. Kotarska,
K. Sznejder
|
|
zdjęcia, sprawozdanie
|
„Prezent
na święta”
|
95%
uczniów z klasy IV b
|
odwiedziny
u osób samotnych z naszego osie-dla, podarowanie własnoręcznie wykonanych
ozdób świątecznych
|
grudzień 2018 r.
|
K. Sznejder,
T. Koc
|
|
zdjęcia, sprawozdanie
|
Zbiórka
zabawek dla dzieci z Domu Dziecka/ biednych domów.
|
30 % uczniów weźmie udział w akcji.
|
zbiórka
darów
|
marzec – kwiecień 2019 r.
|
W. Witkowska
|
|
zdjęcia, sprawozdanie
|
Zachęcanie
do życzliwości i pomagania kolegom w szkole.
|
80 % uczniów zapozna się z plakatem.
|
plakat
|
październik 2018 r.
|
E. Grabowska i klasa VII a
|
materiały plastyczne
|
plakat,
zdjęcia,
|
Promocja
idei wolontariatu na terenie szkoły.
|
80 % uczniów i 50% rodziców zapozna się z gazetką.
|
gazetka
ścienna na korytarzu szkolnym
|
październik 2018 r.
|
A. Lewoc
|
materiały plastyczne
|
gazetka,
zdjęcia,
|
Promocja
idei wolontariatu na terenie szkoły.
|
100 % uczniów obejrzy przedstawienie.
|
przedstawienie
teatralne,
|
listopad 2018 r.
|
A. Karanowska i klasa IV c
|
materiały plastyczne,
głośnik, mikrofon
|
zdjęcia, sprawozdanie
|
„Poczytaj mi kolego”.
|
10% uczniów kl. I – VIII uczestniczy w zajęciach.
|
czytanie
fragmentów książek przez starszych uczniów młodszym dzieciom, słuchanie
audiobooków
|
do końca listopada 2018 r., długa przerwa
|
M. Skorupska,
A. Chmielecka
|
komputer, głośnik, mikrofon
|
zdjęcia, sprawozdanie
|
„Czytam, bo lubię”.
|
10% uczniów kl. I – VIII uczestniczy w zajęciach.
|
czytanie książek w bibliotece na przerwach lub na
lekcjach wychowawczych
|
listopad 2018 – maj 2019 r.
|
M. Skorupska, A. Chmielecka, A. Lewoc
|
komputer, głośnik, mikrofon
|
zdjęcia, sprawozdanie
|
„Oczywiście,
że pomogę”.
|
Ok. 10 % uczniów klas IV – VIII.
|
samopomoc
uczniowska w nauce, odrabianiu lekcji.
|
cały rok szkolny
|
nauczyciele dyżurujący w sali ciszy
|
|
zdjęcia,
|
Spotkanie z przedstawicielką Wolontariackiego Ośrodka Wsparcia.
|
100% obecnych w szkole uczniów klas VII a i
VII b.
|
pogadanka na temat działań
WOW
|
marzec 2019 r.
|
E. Grabowska
|
|
sprawozdanie
|
Spotkania
z przedstawicielką PPP |
100% obecnych w szkole uczniów klas IV
–VIII.
|
pogadanki
|
II semestr
|
E. Rafałowska
|
|
zdjęcia, sprawozdanie
|
Spotkanie
z przedstawicielami Caritas.
|
100% obecnych w szkole uczniów klas IV
–VIII.
|
pogadanki
|
kwiecień 2019 r.
|
K. Sznejder
|
|
zdjęcia, sprawozdanie
|
Aktywna
przerwa.
|
50% uczniów kl. I – III i 30% uczniów kl. IV – VIII uczestniczy w
zajęciach
|
gry i
zabawy, „roztańczona przerwa”,
koło
fortuny,
przerwa
z ping-pongiem,
|
długie przerwy przez cały rok szkolny
|
P. Kołłątaj,
S. Malinowski D. Markowska,
I. Pudlis,
|
odtwarzacz CD,
utwory muzyczne
kartki ksero,
pięć stołów do ping ponga przy sali gimnastycznej
|
zdjęcia, sprawozdania
|
Integracja
zespołu klasowego i społeczności szkolnej.
|
wszystkie klasy I – VIII i wychowawcy, 10 % rodziców
|
wyjścia
integracyjne, ogniska, wigilie klasowe, kuligi, wycieczki, biwaki
|
przez cały rok szkolny
|
wychowawcy klas
|
sprzęt sportowy (piłki, rakiety tenisowe, chusty
animacyjne itp.)
|
zdjęcia, sprawozdania
|
wszystkie klasy I – VIII, 100%
nauczycieli i pracowników niepedagogicznych,
40 % rodziców
|
uroczystości
szkolne (wieczornica, andrzejki, mikołajki, koncert kolęd, dyskoteki, Dzień
Babci i Dziadka, Dzień Matki i Ojca, itp.)
|
na bieżąco przez cały rok szkolny
|
wychowawcy klas, wyznaczeni nauczyciele według planu
opiekuńczo-wychowawczego szkoły
|
sprzęt nagłaśniający, mikrofon, odtwarzacz CD,
utwory muzyczne, materiały plastyczne
|
zdjęcia, sprawozdania
|
wszystkie klasy I – VIII, 100% nauczycieli i
pracowników niepedagogicznych,
50 %
rodziców, chętni mieszkańcy osiedla
|
„Wspierajmy
się” – festyn szkolno – rodzinny
|
ostatnia sobota maja 2019 r.
|
I. Pudlis, D. Markowska,
|
sprzęt nagłaśniający, mikrofon, odtwarzacz CD,
utwory muzyczne, materiały plastyczne, sprzęt
sportowy
|
zdjęcia, sprawozdania
|
Opracowały:
Barbara Dardzińska,
Anna Lewoc,
Elżbieta Rafałowska
„Niech nasza
droga będzie wspólna…” – Jan Paweł II
„Połączenie sił to początek, pozostanie razem
to postęp,
wspólna praca to sukces” – Henry Ford
PLAN PRACY SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 9 IM.
JANA PAWŁA II W EŁKU
ROK SZKOLNY 2017/2018
A. Część wstępna planowania
1.
Problem priorytetowy do rozwiązania: Niewłaściwe wykorzystanie przez
uczniów przerw międzylekcyjnych.
a)
Krótki
opis problemu priorytetowego (wpisać
konkretne dane wg wyników autoewaluacji):
Wyniki autoewaluacji, rozmowy indywidualne z rodzicami, uczniami oraz
nauczycielami i pracownikami szkoły, a przede wszystkim obserwacje zachowań dzieci
podczas przerw międzylekcyjnych wskazują,
że nasi wychowankowie nie potrafią efektywnie wykorzystać czasu przeznaczonego na odpoczynek i regenerację. Podczas przerw międzylekcyjnych w szkole jest duże natężenie hałasu, coraz trudniej utrzymać dyscyplinę.
Uczniowie mają trudności z opanowaniem swoich emocji. Nie potrafią rozmawiać ze
sobą po cichu, mają problem ze skupieniem uwagi. Dzieci młodsze sygnalizują też
znaczną potrzebę ruchu i zorganizowanej zabawy, a starsi większość czasu spędzają,
korzystając z telefonów komórkowych lub tabletów. Uczniowie
biegają po korytarzach, czasami organizują niezbyt bezpieczne zabawy, nie dbają
o bezpieczeństwo swoje i innych, pomimo że większość z
nich zna zasady zachowania się na przerwach.
b)
Uzasadnienie wyboru priorytetu (wpisać: dlaczego go wybrano, kto i na jakiej
podstawie dokonał tego wyboru):
Hałas generowany w
szkole przez uczniów pomiędzy zajęciami lekcyjnym i nieustanne korzystanie z
telefonów komórkowych negatywnie wpływają
na wydajność nauki w czasie lekcji, mogą być przyczyną rozdrażnienia, zmęczenia,
trudności w skupieniu uwagi. Długotrwały hałas może przyczynić się do czasowego
lub trwałego uszkodzenia słuchu (i dzieci i dorosłych). Natomiast bieganie po korytarzach,
nieodpowiedzialne zabawy, zaczepki stwarzają często niebezpieczne sytuacje oraz
sprzyjają powstawaniu konfliktów między rówieśnikami.
Naszym priorytetem jest zapewnienie uczniom bezpieczeństwa
oraz stwarzanie optymalnych warunków do ich wszechstronnego rozwoju.
Problem
został wybrany przez zespół promocji zdrowia, na podstawie wyników
autoewaluacji, rozmów i obserwacji. Został przedstawiony i zaakceptowany przez członków rady
pedagogicznej.
2.
Przyczyna/y
główna/e istnienia problemu:
duża
liczba uczniów spędzających przerwy na korytarzach szkolnych,
konieczność
spędzania przerw na korytarzach szkolnych w czasie niepogody,
mało
korzystne warunki lokalowe (w jednym budynku mieści się szkoła podstawowa,
gimnazjum i przedszkole – pooddzielane ścianami i drzwiami),
mała
świadomość uczniów o szkodliwości hałasu.
3.
Rozwiązania
dla ustalenia przyczyn/y problemu (podstawa
do ustalenia zadań)
podniesienie
poczucia bezpieczeństwa,
eliminowanie
zjawiska biegania po korytarzach szkolnych oraz używania przez uczniów
telefonów komórkowych i tabletów,
zwiększenie
świadomości uczniów na temat szkodliwego wpływu hałasu na zdrowie człowieka,
eliminowanie
nadmiernego hałasu podczas przerw,
wskazanie uczniom
sposobów twórczego i zdrowego sposobu spędzania czasu na długich przerwach,
stwarzanie
warunków do kreatywności, czynnego odpoczynku, nauki poprzez zabawę,
integracja
uczniów z różnych zespołów klasowych,
wzmacnianie tego,
co do tej pory robiliśmy dobrze i wprowadzenie nowych działań.
B. Plan działań na rok szkolny
2017/2018
CEL: Efektywna
organizacja długich przerw międzylekcyjnych
1.
Kryterium
sukcesu: Zmniejszenie poziomu
hałasu o 10%, 50% uczniów bierze udział
w zorganizowanych zabaw integracyjnych w czasie przerw międzylekcyjnych.
2.
Sposób
sprawdzenia, czy osiągnięto cel (sukces):
a)
Co wskaże, że osiągnięto cel?
Odczuwalnie
niższy poziom hałasu, wyniki
badań ankietowych. Obserwacje, odsetek uczniów przychodzących w czasie długich
przerw do sali cichej zabawy i biorących udział w zabawach integracyjnych
organizowanych w czasie przerw międzylekcyjnych
b)
Jak sprawdzimy, czy osiągnięto
cel?
Analiza
ankiet skierowanych, obserwacje, rozmowy, pomiar hałasu.
c)
Kto i kiedy sprawdzi, czy osiągnięto
cel?
Zespół do
spraw promocji zdrowia, szkolny koordynator SzPZ –
czerwiec 2018., pracownik Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
Nazwa zadania
|
Kryterium sukcesu
|
Sposób realizacji
|
Okres/termin
realizacji
|
Wykonawcy /osoba
odpowiedzialna
|
Środki/ zasoby
|
Sposób sprawdzenia
wykonania zadania
|
Przeprowadzenie
uzgodnień przed rozpoczęciem działań
|
Sformułowany cel,
propozycje rozwiązań w stosunku do problemu, harmonogram działań
|
Spotkanie, dyskusja,
konsultacja projektu
|
1 sierpnia 2017r
|
Członkowie zespołu
promocji zdrowia
Szkolny koordynator PZ
|
ok. 10 godzin pracy
zespołu promocji zdrowia
|
Analiza dokonanych
uzgodnień
|
Przekazanie informacji
o planowanych działaniach
a) Nauczycielom i
pracownikom niepedagogicznym
b) Uczniom
c) Rodzicom
|
Akceptacja i gotowość
do udziału w realizacji zadań wszystkich pracowników szkoły.
Informacja
przekazana przez wychowawców we wszystkich klasach uczniom i rodzicom
|
Prezentacja
harmonogramu działań, dyskusja.
Przedstawienie założeń
planowanych działań.
|
Ostatni tydzień
sierpnia 2017
Wrzesień / październik
2017
|
Szkolny koordynator PZ
Wychowawcy klas
|
|
Protokół z posiedzenia
rady pedagogicznej
Analiza
dokumentacji, plan działań na rok szk2017/18 zamieszczony na stronie
internetowej
|
Przeprowadzenie ankiet
dotyczących zachowania dzieci na przerwach
|
Wyniki drugiej ankiety
wskażą poprawę zachowania uczniów
|
Wybrane klasy IV – VII
|
Wrzesień 2017
Maj 2018
|
Anna Lewoc
Grażyna Barcińska
|
Kwestionariusz ankiety
|
Wyniki ankiet
|
Współpraca z Radą Rodziców i
klasowymi trójkami
|
Udział w realizacji zadań szkoły
35 rodziców.
|
Spotkanie, dyskusja, podejmowanie
wspólnych zadań.
|
Cały rok szkolny
|
Dyrektor szkoły.
|
|
Protokół z posiedzenia
|
„Aktywnie i cicho”
|
80 % uczniów i 50% rodziców zapozna się z gazetką
|
Gazetka na korytarzu szkolnym na
temat szkodliwości hałasu
|
Grudzień 2017
|
Anna Lewoc
Anna Chmielecka
|
Materiały plastyczne
|
Gazetka ścienna
|
Zajęcia informacyjno - edukacyjne dotyczące szkodliwości hałasu i efektywnego wykorzystania przerw
|
Wszyscy wychowawcy
i 100 % obecnych uczniów aktywnie w zajęciach
|
Pogadanki w czasie lekcji do dyspozycji wychowawcy
|
Dwa razy w roku szkolnym
|
Wychowawcy klas
|
Materiały przygotowane przez wychowawców
|
Wpis w dzienniku klasowym
|
Międzynarodowy Dzień
Świadomości Zagrożenia Hałasem - prezentacja multimedialna na temat „Hałas i
jego skutki"
|
Wszyscy obecni uczniowie klas IV – VII uczestniczą w
zajęciach
|
Prezentacja PPT na lekcji do dyspozycji wychowawcy
|
25 kwietnia 2018 r.
lub drugi tydzień lutego
|
Anna Lewoc
Wychowawcy klas
|
Rzutnik i laptop,
płytki DVD
|
Prezentacja, zapis w dzienniku lekcyjnym
|
Regulamin
zachowania się na przerwach i w sali ciszy
|
Wszystkie samorządy klasowe IV – VII
|
Wypracowanie regulaminu na zebraniu SU
|
Październik 2017 r.
|
Opiekunki SU Anna Lewoc i Grażyna Barcińska
|
Szary papier
|
Protokół zebrania SU
|
Zajęcia ruchowe podczas przerw
|
|
Przerwa z
karaoke
|
30% uczniów
kl. I – VII uczestniczy w zabawie
|
|
Grudzień 2017
Styczeń, marzec 2018
|
Dorota Markowska,
Elżbieta Rafałowska
|
Rzutnik, laptop
|
Zdjęcia, sprawozdanie
|
Aktywna
przerwa
|
20% uczniów
kl. I – III uczestniczy w zabawie
|
Zabawy z
hula-hop i skakanką
|
Dwa razy w tygodniu przez cały rok szkolny
|
Wiesława Witkowska, Agnieszka Sierzputowska
|
hula-hop
skakanka
|
Zdjęcia, sprawozdanie
|
Aktywna
przerwa
|
30% uczniów
kl. I – III i 20% uczniów kl. IV – VII uczestniczy w zajęciach
|
Prace
manualno-techniczne
|
Raz w tygodniu długa przerwa przez cały rok szkolny
|
Agnieszka Karanowska, Renata Basiewicz, Joanna Kotarska
|
Materiały plastyczne i techniczne
|
Zdjęcia, sprawozdanie
|
Koło fortuny
|
30 % uczniów kl. I – VII uczestniczy w zabawie
|
Zabawa z
kołem fortuny, konkurs wiedzy ogólnej
|
Raz w tygodniu długa przerwa przez cały rok szkolny
|
Iwona Pudlis, Dorota
Markowska, Przemysław Kołłątaj
|
Kartki ksero
|
Zdjęcia, sprawozdanie
|
Roztańczone
przerwy
|
50 % uczniów kl. I – VII uczestniczy w zabawie
|
Zabawy przy
muzyce
|
Grudzień 2017, kwiecień 2018
|
Dorota Markowska, Agnieszka Sawicka
|
Odtwarzacz CD,
utwory muzyczne
|
Zdjęcia, sprawozdanie
|
Długa przerwa
z ping pongiem
|
10% uczniów kl. IV – VII uczestniczy w zajęciach
|
Czynny
odpoczynek przez zabawę (gra w tenisa stołowego)
|
Grudzień 2017, kwiecień 2018, raz w tygodniu –
czwartek
|
Stanisław Malinowski
|
Pięć stołów do ping ponga przy sali gimnastycznej
|
Zdjęcia, sprawozdanie
|
Gry i zabawy
przy muzyce
|
10% uczniów kl. IV – VII uczestniczy w zajęciach
|
Czynny odpoczynek przez zabawę
|
Grudzień 2017, maj 2018, raz w tygodniu
|
Stanisław Malinowski, Stanisław Masłowski
|
Odtwarzacz CD,
piłeczka „zośka”
|
Zdjęcia, sprawozdanie
|
Cicha przerwa
|
|
Kodeks ciszy
w szkole
|
100% uczniów zna kodeks ciszy w szkole
|
Uczniowie kl. I – VII wspólnie z wychowawcami opracowują
„Kodeks ciszy”
|
Grudzień 2018
|
Zespól SzPZ
i wychowawcy klas
|
Materiały plastyczne, mazaki
|
Plansze z kodeksem dla każdej klasy
|
„Sala ciszy”
|
10% uczniów korzysta codziennie z pomieszczenia
|
Urządzenie pomieszczenia (po dawnej świetlicy
szkolnej) na relaks, wyciszenie i wypoczynek, a w niej kącik gier
niekomputerowych.
Zbiórka wśród
uczniów materiałów mogących przydać się w sali ciszy
(gry
planszowe, karty, kolorowanki, kredki itp.).
Dyżury
wyznaczonych nauczycieli
|
II semestr 2018
Styczeń – luty 2018
luty – czerwiec 2018 r.
|
Zespól SzPZ
Opiekunki SU Anna Lewoc i Grażyna Barcińska
|
Stoliki, krzesła, pufy, materac
|
Lista obecności uczniów korzystających z sali
Sprawozdanie ze zbiórki
|
Harmonogram dyżurów w sali
ciszy
|
|
|
|
|
|
|
Konkursy plastyczne
|
Z każdej
klasy II –VII przynajmniej jeden uczeń weźmie udział w wybranym konkursie.
|
Przygotowanie
logo sali ciszy.
Konkurs
indywidualny
na plakat
promujący
promujący
zachowanie ciszy.
|
Styczeń 2018r.
Marzec – kwiecień 2018 r.
|
Opiekunki SU Anna Lewoc i Grażyna Barcińska
|
Materiały plastyczne
|
Regulamin konkursu,
sprawozdanie z konkursu,
wystawa pokonkursowa
|
Wspólne
rysowanie
|
10% uczniów kl. IV – VII uczestniczy w zajęciach
|
Raz w
tygodniu długa przerwa
|
Cały rok szkolny
|
Ewa Grabowska
Agnieszka Gilewska
Ewa Przekop
|
Szary papier, farby, kredki
|
Wystawa prac uczniów
|
Muzyczne
recepty
|
10% uczniów kl. IV – VII uczestniczy w zajęciach
|
Słuchanie
różnych gatunków muzyki z elementami muzykoterapii
|
Raz w tygodniu długa przerwa przez cały rok szkolny
|
Anna Nartowicz
|
Odtwarzacz CD
|
Zdjęcia, sprawozdanie
|
Strefa ciszy
w sali lekcyjnej
|
Wszyscy obecni uczniowie klasy 3a
|
Leżakowanie
Gry planszowe
|
Długie przerwy przez cały rok szkolny
|
Jolanta Gromada
|
Gry planszowe
|
Zdjęcia, sprawozdanie
|
Kącik
czytelniczy
|
Wszyscy obecni uczniowie klasy Ic
Wszyscy obecni uczniowie klasy 3d
|
Słuchanie
baśni, wierszy czytanych przez nauczyciela lub starszych uczniów
|
Dwa razy w tygodniu przez cały rok szkolny
|
Ewa Gronek
Agnieszka Sitko
|
Książki dla dzieci, układanki, gry, bierki
|
Zdjęcia, sprawozdanie
|
Wspólne
śniadanie
|
Wszyscy obecni uczniowie klasy 3b
|
Wspólne
spożywanie drugiego śniadania uczniów z wychowawcą
|
Wtorki 940 przez cały rok szkolny
|
Małgorzata Przybył
|
|
Zdjęcia,
|
Zaczytane,
zasłuchane poniedziałki
|
10% uczniów kl. I – VII uczestniczy w zajęciach
|
Alternatywa
na długa przerwę w bibliotece szkolnej, czytanie fragmentów książek przez
starszych uczniów dla młodszych dzieci, słuchanie audiobooków
|
Poniedziałki , długa przerwa przez cały rok szkolny
|
Mirosława Skorupska, Anna Chmielecka
|
Komputer, głośnik, mikrofon
|
Zdjęcia, sprawozdanie
|
Wspólna
przerwa
|
Wszyscy obecni uczniowie klasy 3c
|
Gry planszowe
i zabawy przy muzyce w sali
|
Raz w tygodniu długa przerwa przez cały rok szkolny
|
Agnieszka Sawicka
|
Odtwarzacz CD, gry planszowe
|
Zdjęcia, sprawozdanie
|
Ciche zabawy,
gry planszowe, słuchanie bajek
|
10% uczniów kl. I – III uczestniczy w zajęciach
|
Ciche zabawy,
gry planszowe, słuchanie bajek
|
Poniedziałek, długa przerwa przez cały rok szkolny
|
Urszula Maksimowicz,
Agnieszka Zawadzka
|
gry planszowe, książki
|
Zdjęcia, sprawozdanie
|
|
|
|
|
|
|
|
|
PLAN PRACY SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 9 IM. JANA PAWŁA II W EŁKU
ROK SZKOLNY 2016/2017
A.
Część wstępna planowania
1.
Problem
priorytetowy do rozwiązania: Niewystarczające
zaangażowanie rodziców w życie szkoły.
a)
Krótki
opis problemu priorytetowego (wpisać konkretne dane wg
wyników autoewaluacji):
Obserwacje życia szkoły, wyniki autoewaluacji, rozmowy
indywidualne z rodzicami i uczniami prowadzą do wniosku, że relacje rodzic –
nauczyciel, jak również zaangażowanie rodziców w życie szkoły jest
niewystarczające. Tylko niewielki procent rodziców angażuje się w życie szkoły.
Głównie są to rodzice uczniów klas I-III. Natomiast rodzice uczniów klas
starszych rzadko podejmują działania na rzecz klasy i szkoły. Na wywiadówkach w
większości przypadków pozostają bierni. Współpraca z rodzicami najczęściej
ogranicza się do informacji na temat postępów w nauce i zachowaniu.
b)
Uzasadnienie
wyboru priorytetu (wpisać: dlaczego go wybrano, kto i na
jakiej podstawie dokonał tego wyboru):
Z naszych przemyśleń wynika, że szkoła nie może rozwijać się bez świadomego i
aktywnego udziału rodziców. Zależy nam, by nasza szkoła była dobrze odbierana
nie tylko przez uczniów, ale również ich rodziców. Chcemy, aby rodzice mieli
poczucie, że są dla nas partnerami, że
mają wpływ na życie szkolne i prawo do podejmowania działań na terenie szkoły.
Ważne jest dla nas, by integrować środowisko szkolne i rodzinne uczniów, gdyż
tworzy to dobry, przyjazny klimat i daje poczucie bezpieczeństwa.
Problem został wybrany przez zespół promocji zdrowia, na podstawie wyników
autoewaluacji, rozmów i obserwacji. Został przedstawiony i zaakceptowany przez
członków rady pedagogicznej.
2.
Przyczyna/y
główna/e istnienia problemu:
~
W
klasach starszych, gdzie dzieci są bardziej samodzielne, współpraca z rodzicami
ogranicza się do informacji rodziców na temat postępów w nauce i zachowaniu ich
dzieci. Im młodsze dzieci, tym większe zaangażowanie rodziców w działania
szkoły.
~
Niewystarczający
(słaby) przepływ informacji do rodziców o tym, co dzieje się na terenie szkoły
i w czym mogłoby się przejawiać zaangażowanie rodziców.
3.
Rozwiązania
dla ustalenia przyczyn/y problemu (podstawa do ustalenia
zadań)
~
Inicjowanie
współpracy z rodzicami uczniów naszej szkoły, opartej na partnerskich
relacjach, wzajemnym szacunku i zaufaniu.
~
Zbudowanie
partnerstwa z rodzicami poprzez włączenie ich w działania edukacyjne i
wychowawcze
~
Podejmowanie
licznych przedsięwzięć w celu integracji całej społeczności szkolnej, a więc
uczniów, rodziców, nauczycieli i pracowników niepedagogicznych.
~
Włączenie
rodziców w organizację imprez i uroczystości klasowych i szkolnych.
~
Wzmacnianie
tego co do tej pory robiliśmy dobrze i wprowadzenie nowych działań.
B.
Plan
działań na rok szkolny 2016/2017
I.
CEL: Rozwijanie i pogłębianie
współpracy szkoły z rodzicami – większe zaangażowanie rodziców w życie szkoły
1.
Kryterium
sukcesu: 40
% rodziców włączy się w działania na rzecz szkoły.
2.
Sposób
sprawdzenia czy osiągnięto cel (sukces):
a)
Co
wskaże, że osiągnięto cel? Obserwacje.
Odsetek rodziców, którzy potwierdzą, że podjęli współpracę ze szkołą.
b)
Jak
sprawdzimy, czy osiągnięto cel? Analiza
ankiet skierowanych do rodziców. Obserwacje, rozmowy.
c)
Kto
i kiedy sprawdzi, czy osiągnięto cel? Zespół do spraw promocji
zdrowia, szkolny koordynator PZ – czerwiec 2017.
I.
ZADANIA:
Nazwa zadania
|
Kryterium sukcesu
|
Sposób realizacji
|
Okres/termin realizacji
|
Wykonawcy/osoba
odpowiedzialna
|
Środki/zasoby
|
Sposób sprawdzenia wykonania
zadania
|
Przeprowadzenie uzgodnień przed rozpoczęciem działań
|
Sformułowany cel, propozycje rozwiązań w stosunku do problemu,
harmonogram działań
|
Spotkanie, dyskusja, konsultacja projektu
|
1 sierpnia 2016r
|
Członkowie zespołu promocji zdrowia
Szkolny koordynator PZ
|
Ok. 10 godzin pracy zespołu promocji zdrowia
|
Analiza dokonanych uzgodnień
|
Przekazanie informacji o planowanych działaniach
a)
Nauczycielom
i pracownikom niepedagogicznym
b)
Uczniom
c)
Rodzicom
|
Akceptacja i gotowość do udziału w realizacji zadań 32
pracowników szkoły.
Informacja przekazana przez wychowawców we wszystkich klasach
uczniom i rodzicom
|
Prezentacja harmonogramu działań, dyskusja.
Przedstawienie założeń planowanych działań.
|
Ostatni tydzień sierpnia 2016
Wrzesień / październik 2016
|
Szkolny koordynator PZ
Wychowawcy klas
|
|
Protokół z posiedzenia rady pedagogicznej
Analiza dokumentacji, plan działań na rok szk 2016/17 zamieszczony na stronie internetowej oraz gazetka ścienna
|
Współpraca z Radą Rodziców i klasowymi trójkami
|
Udział w realizacji zadań szkoły 35 rodziców.
|
Spotkanie, dyskusja, podejmowanie wspólnych zadań.
|
Cały rok szkolny
|
Dyrektor szkoły.
|
2-4 spotkania w ciągu semestru
|
Protokół z posiedzenia
|
Współpraca
nauczycieli z rodzicami w organizacji uroczystości szkolnych i środowiskowych
|
Dzień Patrona Szkoły i Ślubowanie klas I
|
Udział 50 rodziców uczniów klas 0-6 oraz zaangażowanie się w
przygotowanie uroczystości
|
Przedstawienie, akompaniament muzyczny rodziców.
|
21.10.2016 r.
|
Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, rodzice
|
materiały papiernicze, upominki,
|
Sprawozdanie, zdjęcia, strona internetowa szkoły
|
Przedstawienie bożonarodzeniowe „Dziewczynka z zapałkami”
|
Udział i włączenie się w przygotowanie przedstawienia 15
rodziców
|
Wykonanie przez rodziców strojów, rekwizytów, dekoracji,
akompaniament muzyczny
|
Listopad/grudzień 2016
|
Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, rodzice
|
Materiały papiernicze i tekstylne, instrument muzyczny
|
Sprawozdanie, zdjęcia
|
Apel z okazji Dnia Matki, Dzień Mamy i Taty
|
Udział i włączenie się w przygotowanie apelu 50 rodziców klas
0-3
|
Przedstawienie, poczęstunek, zabawy, konkursy dla matek
|
Maj 2017
|
Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, rodzice
|
Materiały papiernicze i tekstylne, instrument muzyczny,
papierowa zastawa
|
Sprawozdanie, zdjęcia, strona internetowa szkoły
|
Szkolny Dzień Talentów z udziałem rodziców
|
Udział 12 rodziców w prezentacji swoich talentów
|
Występy artystyczno – wokalne
utalentowanych uczniów i rodziców naszej szkoły
|
Marzec 2017
|
Nauczyciel języka polskiego, języka angielskiego, nauczyciel
wspierający, SU
|
Sprzęt muzyczny, nagłośnienie
|
Sprawozdanie, zdjęcia, strona internetowa szkoły
|
Festyn i obchody 25-lecia szkoły
|
Udział ok. 80-100 rodziców
|
Uroczystość jubileuszowa, organizacja dni przed uroczystością –
zabawy, gry, konkursy, festyn dla całej społeczności szkolnej
|
Kwiecień/maj 2017
|
Nauczyciele klas 4-6, SU, rodzice
|
|
|
Koncert Kolęd i Pastorałek, kiermasz świąteczny
|
Udział 15 rodziców
|
Koncert, kiermasz
|
Grudzień 2016
|
Nauczyciel muzyki i języka polskiego
|
Sprzęt muzyczny, nagłośnienie
|
Sprawozdanie, zdjęcia, strona internetowa szkoły
|
Apel z okazji Dnia Babci i Dziadka
|
Udział 30 babć i dziadków w apelu. Pomoc ok. 20 rodziców w
przygotowaniu poczęstunku i konkursów
|
Przedstawienie, poczęstunek, zabawy, konkursy dla zaproszonych
gości
|
Styczeń 2017
|
Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, rodzice
|
Materiały papiernicze i tekstylne, instrument muzyczny,
papierowa zastawa
|
Sprawozdanie, zdjęcia, strona internetowa szkoły
|
Zabawa choinkowa i bal karnawałowy
|
Udział i pomoc w przygotowaniu, sprawowaniu opieki 0k. 30
rodziców
|
Opieka, przygotowanie dekoracji, strojów i poczęstunku,
zaangażowanie w życie szkoły
|
Styczeń 2017
|
Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, rodzice
|
Sprzęt muzyczny, nagłośnienie,
|
Sprawozdanie, zdjęcia, strona internetowa szkoły
|
Współpraca
nauczycieli i rodziców w organizacji wycieczek i wyjść oraz spotkań z
ciekawymi ludźmi
|
Spotkanie integracyjne Dzieci – Rodzice – Nauczyciele
|
Zaangażowanie się w przygotowanie i aktywny udział 60 rodziców w
spotkaniu integracyjnym
|
Ognisko, zabawy integracyjne
|
Wrzesień/październik 2016
|
Nauczyciele, rodzice
|
Chusta animacyjna, sprzęt sportowy
|
Sprawozdanie, zdjęcia, strona internetowa szkoły
|
Pielgrzymka dzieci komunijnych i rodziców do Studzienicznej
|
Udział 25 rodziców w pielgrzymce
|
Pielgrzymka
|
Maj 2017
|
Katecheci, rodzice
|
|
Sprawozdanie, zdjęcia, strona internetowa szkoły
|
Wyjście z uczniami do Muzeum Historycznego, Miejskiej Biblioteki Publiczne,j Centrum Edukacji Ekologicznej, Muzeum
Kolejnictwa, Muzeum Kropli Wody,do Mos-u, do lasu, do piekarni „Karmelek”
|
Spotkania z ciekawymi ludźmi, rodzicami uczniów naszej szkoły,
pomoc ok. 20 rodziców w sprawowaniu opieki podczas wycieczek
|
Wycieczka, pokaz, zajęcia ćwiczeniowe
|
Cały rok
|
Nauczyciele rodzice
|
|
Sprawozdanie
|
Wyjście do kina na filmy, na spektakle teatralne
|
Sprawowanie opieki podczas wyjść 30 rodziców klas 0-6
|
Opieka rodziców
|
Cały rok
|
Nauczyciele, rodzice
|
|
Sprawozdania
|
Wycieczki klasowe organizowane przy współudziale rodziców
|
Sprawowanie opieki i udział ok. 20 rodziców.
|
Wycieczka
|
Cały rok
|
Nauczyciele, rodzice
|
|
Sprawozdania, karta wycieczki
|
Współpraca
nauczycieli i rodziców w organizacji konkursów, turniejów, warsztatów
szkolnych i pozaszkolnych
|
Mikołajkowy Turniej Badmintona „Rodzice – Dzieciom”
|
Aktywny udział 40 rodziców w turnieju na rzecz dzieci
|
Turniej
|
Grudzień 2016
|
Nauczyciele wychowania fizycznego, rodzice
|
Sprzęt sportowy
|
Sprawozdanie, zdjęcia, strona internetowa szkoły
|
Warsztaty Bożonarodzeniowe dla Rodziców i Dzieci
|
Zaangażowanie się w wykonanie ozdób świątecznych 30 rodziców
|
Warsztaty
|
Grudzień 2016
|
Nauczyciele, rodzice
|
Materiały papiernicze
|
Sprawozdanie, zdjęcia, strona internetowa szkoły
|
Konkurs plastyczno – literacki „Kartka Bożonarodzeniowa” dla
klas II-III, IV-VI i ich rodziców
|
Udział 20 rodziców wraz z dziećmi w konkursie
|
konkurs
|
Grudzień 2016
|
Nauczyciele, nauczyciel języka polskiego, rodzice
|
Materiały papiernicze
|
Sprawozdanie, zdjęcia, strona internetowa szkoły
|
Konkurs plastyczny całoroczny „Cztery pory roku” dla dzieci i
rodziców dla kl. 0- 6
|
Udział 20 rodziców wraz z dziećmi w konkursie
|
Konkurs plastyczny
|
4 x w roku (jesień, zima, wiosna, lato)
|
Nauczyciel wspomagający i nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej
|
Materiały papiernicze
|
Sprawozdanie, zdjęcia, strona internetowa szkoły
|
Warsztaty Wielkanocne dla Rodziców i Dzieci
|
Zaangażowanie się w wykonanie ozdób świątecznych 30 rodziców
|
Warsztaty
|
Marzec 2017
|
Nauczyciele, rodzice
|
Materiały papiernicze
|
Sprawozdanie, zdjęcia, strona internetowa szkoły
|
Przygotowanie wraz z rodzicami uczniów do różnych konkursów
|
Zaangażowanie 15 rodziców w przygotowanie swoich dzieci do
udział w konkursach
|
Zespół wokalny i akompaniament rodziców, nauka tekstów,
poszerzanie wiedzy
|
Cały rok 2017
|
Nauczyciele
rodzice
|
Sprzęt muzyczny, materiały edukacyjne
|
Sprawozdanie, zdjęcia, strona internetowa szkoły
|
Inne
wspólne działania nauczycieli i rodziców dotyczące poszerzania oferty
edukacyjnej i wychowawczej szkoły
|
Dyskoteki szkolne
|
Udział w każdej dyskotece 6-8 rodziców
|
Zabawa
|
Po 2 w półroczu
|
SU, rodzice
|
|
Sprawozdanie
|
Pomoc rodziców przy organizacji współpracy polsko - łotewskiej
|
Zaangażowanie ok. 10 rodziców.
|
Zaangażowanie w życie szkoły
|
Cały rok
|
Nauczyciele, rodzice
|
|
Sprawozdania
|
Spotkania z rodzicami dzieci komunijnych
|
Zaangażowanie ok. 50 rodziców, udział w spotkaniach
|
Przygotowania dzieci, katechezy, spotkania, rozmowy
|
Cały rok
|
Katecheci, rodzice
|
|
Sprawozdania
|
Podsumowanie działań
|
40
% rodziców włączy się w działania na rzecz szkoły
|
Ankiety
ewaluacyjne, opracowanie i przedstawienie wniosków.
|
Ankiety
V 2017,
Wnioski
i raport końcowy – VI 2017
|
Członkowie
zespołu promocji zdrowia
Szkolny koordynator PZ
|
Ok.
20 godzin pracy zespołu promocji zdrowia
|
Wyniki
ankiet, raport końcowy, zapis w księdze protokołów posiedzeń rady
pedagogicznej
|
„Niech ćwiczenia fizyczne będą częścią waszego poszukiwania wyższych wartości,
które kształtują charakter i dają poczucie godności i sukcesu”
Jan Paweł II
PLAN PRACY
SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 9 IM. JANA PAWŁA II W EŁKU
ROK SZKOLNY 2015/2016
1. Problem
priorytetowy: „Zbyt niski poziom aktywności ruchowej uczniów”
Opis
problemu:
Na
podstawie zachowania uczniów, rozmów z nauczycielami i pracownikami szkoły,
opinii wychowawców oraz ankiety do rodziców, nauczycieli i dzieci stwierdzono,
że należy:
- pogłębić
świadomość wpływu aktywności fizycznej na zdrowie,
- kształcić
właściwe postawy społeczne,
- kształcić
nawyk aktywnego wypoczynku,
- kształtować
obyczaj aktywności fizycznej i dbałości o zdrowie w okresie nauki szkolnej i po
jej zakończeniu,
- uświadomić
potrzeby aktywności fizycznej i jej wpływu na zdrowie,
- kształtować
poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie.
Naszym
priorytetem jest wyrabianie w uczniach, rodzicach, nauczycielach i pracownikach
szkoły właściwych postaw, nawyków, zachowań i poczucia odpowiedzialności za
własne zdrowie i sprawność fizyczną.
2. Uzasadnienie
wyboru priorytetu:
Kształtowanie pozytywnych postaw aktywnego trybu
życia jest ważnym aspektem dbałości o swoje zdrowie. Aktywność
fizyczna odgrywa bardzo ważna rolę w profilaktyce wielu chorób, głównie
rosnącego wciąż problemu otyłości, który coraz bardziej zaczyna dotykać dzieci
i młodzież. Niski poziom aktywności fizycznej uznawany jest za istotny czynnik
powodujący choroby układu krążenia i nowotworów. Środki masowego przekazu
donoszą o rosnącej ciągle w naszym kraju liczbie dzieci i młodzieży z nadwagą. American
Heart Association (stanowisko z 2005 r.) uważa, że dzieci i młodzież powinni
poświęcać ok. 60 min. dziennie na aktywność fizyczną o umiarkowanej lub dużej
intensywności fizycznej. Ma to wpływ nie tylko na zdrowie, ale również na
wyniki w nauce.
3. Przyczyny
istnienia problemu:
- bagatelizowanie
roli aktywności fizycznej,
- niewłaściwe
zachowania wyniesione ze środowiska rówieśniczego, rodzinnego i innych,
- niska
świadomość zagrożeń wynikających z biernego stylu życia.,
- nieumiejętność
praktycznego zastosowania posiadanej wiedzy.
4. Rozwiązania
umożliwiające usunięcie problemu:
- edukacja
nauczycieli, udział w różnych formach dokształcania się, wymiana doświadczeń,
- współpraca
z rodzicami ukierunkowana na aktywność fizyczną dzieci,
- opracowanie
i wdrożenie projektów edukacyjnych,
- opracowanie
scenariuszy zajęć do realizacji na wszystkich etapach edukacyjnych.
5. Kryterium
sukcesu:
60%
rodziców zauważy zmiany w podejściu ich dzieci do aktywności fizycznej,
nauczyciele dostrzegą zmiany w osiągnięciach uczniów. 80% uczniów wykaże w
ankiecie zainteresowania sportowe, zmniejszy się liczba osób niećwiczących na
lekcjach wychowania fizycznego. Całe środowisko szkolne zwiększy świadomość
wpływu aktywnego stylu życia na zdrowie.
6.
Plan pracy (format pdf).
Pierwszą rzeczą musi
być zawsze dobro dziecka.
Ono musi się czuć
kochane, ale musi też czuć się bezpiecznie.
Wiedzieć, co
może, a czego nie wolno mu robić.
Jan Paweł II
PLAN
PRACY SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 9 IM. JANA PAWŁA II W EŁKU
ROK
SZKOLNY 2014/2015
1.
Problem
priorytetowy: „Ryzykowne zachowania uczniów”
Opis
problemu:
Na podstawie zachowania uczniów, rozmów z
nauczycielami i pracownikami szkoły, opinii wychowawców oraz ankiety do
rodziców, nauczycieli i dzieci stwierdzono,
że należy:
-
podnieść
poczucie bezpieczeństwa uczniów w szkole,
-
pogłębić
świadomość o niebezpieczeństwach wynikających z niewłaściwego zachowania
podczas przerw i zabaw na świeżym powietrzu,
-
zwiększyć
wiedzę dotyczącą zagrożeń w Internecie,
-
wzmocnić
świadomość wagi bezpiecznego poruszania się w drodze do szkoły i do domu,
-
pogłębić
wiedzę z zakresu udzielania pierwszej pomocy,
-
doskonalić
umiejętność właściwego reagowania i postępowania a sytuacji zagrożenia
pożarowego i innych.
Naszym priorytetem jest wyrabianie w uczniach,
rodzicach, nauczycielach i pracownikach szkoły właściwych postaw, nawyków, zachowań i poczucia odpowiedzialności za zdrowie i
bezpieczeństwo swoje i innych.
2.
Uzasadnienie
wyboru priorytetu:
Kształtowanie pozytywnych postaw bezpieczeństwa jest
ważnym aspektem życia umożliwiającym kontrolę swojego zachowania. To rodzina
przekazuje pierwsze wiadomości na ten temat. Szkoła pogłębia poczucie dbałości
o zdrowie swoje i innych. Bezpieczeństwo jest naczelną potrzebą człowieka; jego
brak wywołuje niepokój i poczucie zagrożenia. Człowiek, grupa społeczna,
starają się tak oddziaływać na swoje otoczenie zewnętrzne i sferę wewnętrzną,
by usuwać a przynajmniej oddalać zagrożenia, eliminując własny lęk, obawy,
niepokój i niepewność. Zagrożenia mogą być skierowane na zewnątrz i do
wewnątrz; tak samo powinny być skierowane działania w celu ich likwidowania.
3.
Przyczyny
istnienia problemu:
-
bagatelizowanie
zasad właściwego zachowania na przerwach,
-
niewłaściwe
zachowania wyniesione ze środowiska rówieśniczego, rodzinnego i innych,
-
niska
świadomość zagrożeń wynikających z korzystania z Internetu, telewizji itp.,
-
lekceważenie
ogólnie przyjętych zasad bezpieczeństwa,
-
nieumiejętność
praktycznego zastosowania posiadanej wiedzy.
4.
Rozwiązania
umożliwiające usunięcie problemu:
-
edukacja
nauczycieli, udział w różnych formach dokształcania się, wymiana doświadczeń,
-
współpraca
z rodzicami ukierunkowana na bezpieczeństwo dzieci,
-
opracowanie
i wdrożenie projektów edukacyjnych,
-
opracowanie
scenariuszy zajęć do realizacji na wszystkich etapach edukacyjnych,
-
organizacja
spotkań z policjantem, lekarzem, ratownikiem.
5.
Kryterium
sukcesu:
60% rodziców zauważy zmiany zaistniałe w szkole,
nauczyciele dostrzegą zmiany w zachowaniu uczniów na terenie szkoły. 80%
uczniów wykaże w ankiecie poprawę bezpieczeństwa swojego i innych, pogłębi
wiadomości na temat bezpieczeństwa i je praktycznie zastosuje.
6.
Plan pracy (format pdf).
Opracowanie: A. Karanowska,
D. Markowska,
E. Rafałowska
Pierwszą rzeczą musi być zawsze dobro dziecka.
Ono musi się czuć kochane, ale musi też czuć się bezpiecznie.
Wiedzieć, co może, a czego nie wolno mu robić.
Jan Paweł II
PLAN PRACY SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 9 IM. JANA PAWŁA II W EŁKU
ROK SZKOLNY 2013/2014
1. Problem priorytetowy: Niewłaściwe nawyki żywieniowe uczniów.
Opis problemu:
Na podstawie obserwacji uczniów, rozmów z
nauczycielami i pracownikami szkoły, opinii wychowawców oraz ankiety do
rodziców stwierdzono, że:
- większa część
uczniów odżywia się nieprawidłowo,
- część uczniów
przychodzi do szkoły bez zjedzenia śniadania,
- nie wszystkie
dzieci przynoszą do szkoły II śniadanie,
- często uczniowie
do szkoły na II śniadanie przynoszą słodycze (lub kupują je w sklepiku szkolnym),
- niewielu naszych
uczniów je codziennie owoce i warzywa,
- większość
uczniów słodycze je codziennie,
Naszym nadrzędnym celem jest wyrabianie w uczniach,
rodzicach, nauczycielach i pracownikach szkoły właściwych postaw i nawyków
żywieniowych i poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie.
Uzasadnienie wyboru priorytetu:
Kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych jest
przed wszystkim rolą domu rodzinnego. Jednakże szkoła jest miejscem, które nie
tylko uczy, ale i wychowuje. Dbając o zdrowie i prawidłowy rozwój naszych
uczniów, chcemy kształtować w nich właściwe nawyki żywieniowe, które
zapobiegają różnym chorobom. Wpływają one również na dobre samopoczucie
psychiczne i fizyczne każdego człowieka,
a przez to rzutują na aktywność uczniów oraz ich sukcesy edukacyjne. Swoje
działania wiedzę i wsparcie chcemy skierować do całej społeczności szkolnej
(uczniów i ich rodziców, nauczycieli i pracowników niepedagogicznych).
2. Przyczyny istnienia problemu:
-
niewłaściwe nawyki żywieniowe,
-
pośpiech, zapracowanie rodziców, brak czasu na
przygotowanie
-
łatwa dostępność niezdrowego jedzenia,
-
uleganie wszechobecnym reklamom,
-
słaba znajomość i umiejętność planowania
prawidłowego jadłospisu
3. Rozwiązania umożliwiające usunięcie problemu:
-
edukacja nauczycieli, udział w różnych formach
dokształcania się,
-
współpraca z rodzicami ukierunkowana na
racjonalne odżywianie dzieci,
-
wymiana doświadczeń między nauczycielami i
rodzicami,
-
opracowanie i wdrożenie projektów edukacyjnych,
-
opracowanie scenariuszy zajęć do realizacji na
wszystkich etapach edukacyjnych,
-
organizacja spotkań z pielęgniarką,
stomatologiem i dietetykiem,
-
współpraca z ajentem sklepiku szkolnego
(wyeliminowanie z asortymentu niezdrowych produktów, np. chipsów, napojów
gazowanych itp.
4. Kryterium sukcesu:
60% rodziców zauważy zmiany zaistniałe w szkole,
nauczyciele dostrzegą wzrost spożywania przez uczniów śniadania w domu i II
śniadania w szkole, 80% uczniów wykaże w ankiecie prawidłowe zachowania w
zakresie odżywiania się.
5. Plan pracy (format pdf).
Szkolny zespół ds. SzPZ:
Koordynator zespołu - wicedyrektor Barbara Dardzińska
Nauczyciele:
Grażyna Barcińska
Anna Chmielecka
Urszula Godlewska
Ewa Grabowska
Ewa Gronek
Agnieszka Karanowska
Anna Lewoc
Stanisław Masłowski
Dorota Markowska
Anna Nartowicz
Elżbieta Rafałowska
Barbara Rzeniewicz
Pielęgniarka szkolna
Ewa Chrzanowska
Przedstawiciele samorządu uczniowskiego:
Monika Karpuk
Agnieszka Różańska
Anna Sołtys
Przedstawiciel Rady Rodziców: przewodniczący
Dariusz Wasilewski
|
|